מגבלות הקסם: מתי מותר להשתמש בסימן המסחר מג'יק

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו (השופט הבכיר גדעון גינת, שמומחיותו בקניין רוחני) התיר לחברה להשתמש במודעות בגוגל במלים Magic, eDeveloper ו- UniPass - כולם שמות מוצרים של חב' מג'יק תעשיות תוכנה. הסיבה - החברה, פאיירפלאי, פיתחה מוצר תוכנה שמסב מערכות מידע שפותחו בשפת התכנות מג'יק לשפת התכנות .Net באופן אוטומטי.

בית המשפט השתכנע שפאיירפלאי לא יכולה לתאר את מוצריה בלי להשתמש בסימני המסחר של מג'יק (מה גם שפרט למילה Magic, השניים האחרים לא נרשמו כסימני מסחר בישראל). בנסיבות אלה, "ברור כי השימוש בסימן זה כמילת חיפוש המובילה לקישור ממומן לאתר, הוא טבעי, סביר ואף מתבקש", קבע. "השימוש של המבקשת [פאיירפלאי - ח.ר.], בהקשר זה, בסימן המסחר של המשיבות, מצומצם ומוגבל לצורך סביר של שיווק מוצריה ותאורם".

עוד מצא, בעקבות פס"ד מתאים לי, שקישור ממומן לאתר מופיע בנפרד מרשימת תוצאות החיפוש הרגילות בגוגל ואין בו כדי להטעות את הגולש לסבור שלחיצה עליו תביא אותו לאתר של חב' מג'יק. 

השופט גינת הורה אפוא למג'יק להימנע מכל מעשה העלול לפגוע ביכולתה של פאיירפלאי לפרסם את מוצרה. כן הורה לה לפנות לאלתר לגוגל כדי למשוך את הדרישה שמכוחה חדלה גוגל לפרסם מודעות מלים כאלה. לבסוף, התיר לפאיירפלאי לפצל את סעדיה ולתבוע את נזקיה הכספיים בנפרד והשית על מג'יק הוצאות בסך של 30,000 ש"ח {ה"פ 20877-05-12 פאיירפלאי נ' Magic ואח', 16.5.2013}

law.co.il מעיר שבתי המשפט בישראל מגלים אפוא גישה עקבית המתירה שימוש בסימני מסחר כמילות מפתח להצגת מודעות בגוגל, כך למעט חריג אחד שבו חברה לא הסתפקה במודעה אלא הטעתה את הגולשים גם באמצעות כתובת האתר (פס"ד למטייל).