ישראל: מילות חיפוש בגוגל הן נחלת הכלל

אולי יעניין אותך גם

ביהמ"ש המחוזי בת"א דחה את תביעתו של המנתח הפלסטי ד"ר רוני מוסקונה, נגד רשת המכונים הרפואיים "פרופורציה" ו-"ש.ל.ה שירותי רפואה בע"מ" (חברה בת של קופ"ח כללית, המפעילה גם היא רשת מרפאות לשירותי כירורגיה פלסטית וטיפולים אסתטיים). מוסקונה טען כי הנתבעות רכשו את שמו, "רוני מוסקונה", כמילת מפתח בשירות Google Adwords, והיא משמשת כטריגר להצגת מודעות פרסומת מטעמן בדף תוצאות החיפוש. מנגד, פרופורציה וש.ל.ה (הנתבעות) טענו כי הקישור בין מילת המפתח לבין הפרסום הוא קישור פנימי, הנובע מהאלגוריתם של גוגל וכי במודעות עצמן אין כל אזכור של מוסקונה. במהלך הדיון הצדדים הסכימו כי הדיון יתמקד בסוגיית הפגיעה בפרטיות בלבד, כאשר מוסקונה מוותר על הסעד הכספי. כמו כן, הודעת צד שלישי שהגישה ש.ל.ה נגד גוגל ישראל ו- Google Ireland (מפעילת שירות ה- Adwords בישראל) נדחתה בהסכמת הצדדים.

השופט יהודה פרגו דחה את טענתו של מוסקונה, לפיה השימוש בשמו כמילת מפתח מהווה פגיעה בפרטיותו לפי סעיף 2(6) לחוק הגנת הפרטיות, הקובע כי פגיעה בפרטיות היא "שימוש בשם אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו לשם רווח". ביהמ"ש ציין כי הקלדת מילות מפתח אלו העלתה את האתר הפרטי של מוסקונה, לצד אתרים אחרים, לרבות אתרי "קישורים ממומנים" שמציעים שירותים דומים לשירותי התובע. "קישורים ממומנים" אלו מופיעים בצד לוח המודעות, כשקו מפריד בינם לבין שאר האתרים. ביהמ"ש תהה מדוע לא יצא קצפו של מוסקונה על הופעתם בלוח המודעות של אתרים אחרים בהם מופיע או מאוזכר שמו וקבע כי דינם של האתרים, ה"קישורים הממומנים", כדין כל האתרים האחרים. אין התובע יכול למנוע את הופעתם על לוח מודעות זה, גם אם מדובר באתרים של מתחריו.

ביהמ"ש הדגיש כי המידע על לוח המודעות (דף תוצאות החיפוש של גוגל) מופיע בצורות שונות, כאשר מדובר בכללים ברורים וידועים לכל משתמש באתרי החיפוש ובוודאי שגם למוסקונה, שביקש באמצעותם להביא מידע פרסומי לציבור וכפף עצמו לכללים אלו. מחפש המידע יודע להבדיל ולהבחין בין סוגי המידע וההפניות המוצגות בפניו. ביהמ"ש ציין כי מוסקונה לא רכש את לוח המודעות, הוא רכש מודעת פרסום המופיעה על לוח זה, לצד מודעות ואתרים אחרים. חלקם אתרי מידע בלבד ואחרים אתרי מידע ופרסומת. לוח המודעות שייך לגוגל והיא סוברנית לפרסם על לוח זה אתרי מידע ופרסומת - קבע השופט פרגו.

עוד נקבע כי מילות חיפוש הן חלק אינטגראלי ממנוע החיפוש, באמצעותן ניתן לאתר את המידע המבוקש. מילים אלו הן נחלת הכלל. מוסקונה אינו יכול לתבוע בעלות או ייחודיות בשימוש במילות מפתח כלשהן, גם אם מדובר בצירוף אותו בחר בעצמו וגם אם מילים אלו מרכיבות את שמו. פרסום האתר האישי הפרטי של "ד"ר רוני מוסקונה" (לבקשתו) באתרי חיפוש, הפך את המילים "רוני מוסקונה" למילות מפתח ולנחלת הכלל.

לסיכום, ציין השופט פרגו, כאשר הוא דוחה את התביעה (ללא צו להוצאות), כי הופעתם של "קישורים ממומנים" על לוח המודעות בו מופיע גם אתר הפרסום של התובע, אין בה כדי לפגוע בפרטיותו. פרסומי הנתבעות מופיעים בשמן, בצד לוח המודעות, תחת הכותרת "קישורים ממומנים", בו מצויים גם פרסומים נוספים. "קישורים ממומנים" אלו מופרדים ומובחנים מאתר התוכן הפרטי של התובע. קשה להאמין שמי שמחפש את התובע באופן אישי כרופא ולשם כך הקליד את שמו, יטעה לחשוב בין התובע או אתרו הפרטי, לבין האתרים הנוספים בלוח המודעות, לרבות אתרי הנתבעות {ת"א 1147-09 ד"ר רוני מוסקונה נ' פרופורציה פי.אם.סי בע"מ ואח'}.