גוגל: עלייה מדאיגה בדרישות ממשלתיות לצנזורה

אולי יעניין אותך גם

מדינות המערב, לרבות ארה"ב, מגבירות את מאמציהן לצנזר תוצאות חיפוש ולהסיר סרטונים מהאתר YouTube, כך בהתאם ל"דו"ח השקיפות" החצי שנתי שפרסמה ענקית החיפוש בתחילת השבוע. הנתונים שפרסמה גוגל מתייחסים למחצית השנייה של שנת 2011. בפרסום בבלוג הרשמי של החברה, ציינה גוגל כי "הנתונים מדאיגים לא רק משום שחופש הביטוי בסכנה, אלא בגלל שחלק מהבקשות הגיעו ממדינות, ממשלות מערביות, שלרוב אינן מזוהות עם צנזורה ברשת".

כך למשל, במהלך המחצית השנייה של 2011 ביקשו הרשויות בארה"ב מגוגל להסיר 6,192 פריטי תוכן נפרדים מתוצאות מנוע החיפוש, בלוגים או ארכיונים של קטעי וידאו. מספר זה מגלם עליה של 718% ביחס ל- 757 פריטי התוכן שביקשו הרשויות בארה"ב להסיר במהלך המחצית הראשונה של 2011. בסה"כ, הגישו רשויות החוק בארה"ב 187 בקשות נפרדות לגוגל להסרת תוכן, עליה של 103% ביחס ל-92 הבקשות שהוגשו במהלך המחצית הראשונה של השנה. החברה נעתרה, באופן מלא או חלקי, ל-42% מהבקשות הללו מצד הרשויות בארה"ב.

בין המקרים הספציפיים שציינה החברה ניתן לציין בקשות שהגישו לחברה רגולטורים מספרד, בהן נתבקשה ענקית החיפוש להסיר 270 תוצאות חיפוש שקישרו לבלוגים ולכתבות בעיתונים, בהם הייתה התייחסות לאנשים פרטיים ולאנשי ציבור. דוגמה נוספת היא של מוסד ציבורי בפולין, שביקש להסיר קישור לאתר שמתח ביקורת על המוסד. גוגל לא נעתרה לאילו מהבקשות האלו. בקנדה, ביקשה הרשות האחראית על הדרכונים במדינה, למחוק סרטון מיו-טיוב בו נראה אזרח קנדי כשהוא מטיל את מימיו על דרכונו ואז זורק אותו לאסלה ומוריד את המים. גם לבקשה זו לא נעתרה החברה. מקור: CNN.