נענע 10 לא יכולה לקבל תביעות עבור פייסבוק

רציתם לתבוע את פייסבוק בישראל? לא תוכלו למסור את כתב התביעה לנענע 10, המתווכת בין אתר הרשת החברתית ומפרסמים מישראל המעוניינים לפרסם בה. כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב בתביעה שהגישה חברת Ishare והמנכ"ל שלה, רותם גז. החברה וגז הגישו המרצת פתיחה נגד פייסבוק, בעניין חשבון שפתח גז בפייסבוק, ששימש אותו בתפקידו כמנכ"ל משותף בחברה. בתביעה עתרו החברה וגז למתן צו שיורה לפייסבוק להשיב להם את השליטה בחשבון המשתמש שלהם באתר ולחשיפת כתובת ה-IP ממנה הופעל החשבון ונתוני פעילות בו.

התובעים המציאו את מסמכי התביעה לנענע 10 בע"מ, שלשיטתם היא נציגת פייסבוק בישראל. נענע טענה כי אינה משמשת ככתובת להמצאת כתבי בי-דין עבור פייסבוק, אינה נציגתה הרשמית בישראל ומהות הקשר בין השתיים הוא שיתוף פעולה מסחרי למכירת פרסומות בפייסבוק בישראל. השופט ישעיהו שנלר קבע כי בחינת ההסכם ואופי הקשר בין פייסבוק ונענע, מעלה כי יש ליתן חשיבות רבה לכך שהזכות שפייסבוק הקנתה לנענע למכור שטחי פרסום באתר הינה באופן שאינו בלעדי במובהק.

בנוסף, קבע ביהמ"ש כי עולה מההסכם כי פייסבוק לא ראתה בנענע גורם בעל השפעה על שיקוליה השונים, או על המדיניות של פייסבוק למי לאפשר פרסום באתר ולמי לא. ביהמ"ש ציין כי אמנם מתקיים אלמנט מסוים של פיקוח, אבל אין די בכך כדי להכיר בנענע "מורשה" למסירת כתבי בי-דין לפי תקנות סדר הדין האזרחי. אופי הפיקוח הינו צר ונוגע להיבט מסוים בלבד ביחסים העסקיים בין פייסבוק ונענע ואין בכך כשלעצמו להוות מידה גבוהה של אינטנסיביות בקשר בין השתיים. נענע פעלה לכל היותר כמתווכת וכ"צינור קשר" בין פייסבוק ובין מפרסמים בישראל ואין מקום לראותה כמורשה לקבלת כתבי בי-דין {ה"פ 15371-07-11 I-Share ואח' נ' Facebook ואח'}.