ייצוגית: המאגר המשפטי דורש תשלום עבור הסרת פרטים

אולי יעניין אותך גם

לביהמ"ש המחוזי בת"א הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי, מפעילת מאגר המידע המשפטי "תקדין לייט". המאגר כולל פסקי-דין והחלטות שניתנו על-ידי מערכת המשפט בישראל. התובעת טוענת כי הנתבעת יצרה מאגר אינטרנטי של פסקי-דין, אותו היא מקשרת למנוע החיפוש גוגל, באופן הפוגע בפרטיותם ובשמם הטוב של מאות אלפי אזרחים ועסקים.

בין היתר, מציינת התובעת ומלינה על הפרקטיקה של המאגר לגבות תשלום ממשתמשי אינטרנט המבקשים מהמאגר להסיר את שמם מהחלטה משפטית המתפרסמת בו. התובעת מרחיבה וטוענת כי קידום ההחלטות המשפטיות במנוע החיפוש מהווה שימוש זדוני וחסר תום-לב בעקרון פומביות הדיון. עמדתה של הנתבעת, כפי שנמסרה לב"כ התובעת, היא כי הנהלת בתי המשפט מאפשרת את פרסום פסקי-הדין, לכן גם החברה רשאית לפרסמם. כן טענה הנתבעת כי הסרת פרסומים נעשית לפנים משורת הדין, שכן אין כל הגבלה בפרסומם וכי גביית התשלום נועדה לכיסוי הוצאות ותשומות מיוחדות. מקור: TheMarker.

law.co.il מזכיר כי בית המשפט המחוזי בתל-אביב עסק לא מכבר באופן מקיף בשאלת האיזון בין הזכות לפרטיות לבין עקרון פומביות הדיון, בפרט ביחס לפרסום פסקי דין והחלטות משפטיות ברשת האינטרנט. באותו עניין, נדונו שני ערעורים על פסק-דינו של ביהמ"ש השלום בת"א, אשר פסק פיצויים למשיבה, שנפגעה בתאונת דרכים בעת שנסעה באוטובוס. בפרט, ערערה המשיבה על החלטת ערכאה נמוכה יותר, שדחתה את בקשתה להסיר את פסק-הדין בעניינה מאתרי אינטרנט ומידע, לאחר שגילתה כי הוא נגיש לכל דורש. בסופו של יום, נתן ביהמ"ש צו איסור פרסום של שם המשיבה והוסיף כי הפרסום יוותר באתרי האינטרנט השונים ללא שמות וללא פרטים מזהים אחרים.