ארצות-הברית: הצעה להגבלת יצוא של אמצעי ניטור ומעקב

אולי יעניין אותך גם

המאמץ להגביל את היצוא של אמצעי ניטור, צנזורה ומעקב ברשת, העשויים לשמש לדיכוי זכויות אדם במשטרים מסוימים, מוביל להצעת חוק חדשה שתונח בקרוב על שולחן בית הנבחרים בארה"ב. רבים מאמצעים אלה הם פרי פיתוח של חברות טכנולוגיה אמריקאיות.

לפי הצעת החוק צפויה של חבר בית הנבחרים, כריס סמית', יוגבל היצוא של אמצעי ניטור, צנזורה
ומעקב ברשת לאותן מדינות שמחלקת המדינה האמריקאית תקבע כי הן נוהגות להגביל את הגישה החופשית לרשת. בנוסף, חברות אמריקאיות הנסחרות בבורסה יידרשו לפרסם, במסגרת חובת הגילוי, את עמדתן ביחס למכירת אמצעים כאלה למדינות הנכללות ברשימה. 

כזכור, רשת האינטרנט בכלל ורשתות חברתיות בפרט, שיחקו תפקיד מרכזי בתיאום וארגון ההתקוממויות העממיות בעולם הערבי בשנה האחרונה. רשויות הביטחון במדינות ערב ניסו לדכא את הפגנות הענק, בין היתר באמצעות חסימת שירותי אינטרנט מסוימים ובאמצעות מעקב וניטור תעבורת האינטרנט במדינתן. לפי הדיווחים שהופצו באותה עת, מפגינים רבים נעצרו ואף עברו עינויים לאחר שאותרו הודות לאמצעי מעקב אלקטרוניים אלה. 

גם נציבות האיחוד האירופי מקדמת הצעת החלטה שתסמיך את המדינות החברות לאסור מכירה של מוצרי טכנולוגיה למדינות חוץ-אירופאיות, במקרים בהם קיימות ראיות לכאורה כי מוצרים אלו צפויים לשמש לשם דיכוי זכויות אדם.

ניסיונות העבר בארה"ב לקדם חקיקה דומה לא צלחו, הודות למחלוקות שנתגלעו בעניין, מול מחלקת המדינה האמריקנית ומול ענקיות טכנולוגיה דוגמת גוגל, מיקרוסופט, סיסקו ויאהו, שטענו כי הצעת החוק עשויה לחייב אותן להפר את החוק המקומי במקצת המדינות בהן הן פועלות. מקור: Wall Street Journal.