תקדים עולמי בתביעת מנתח פלסטי ישראלי נגד גוגל

אולי יעניין אותך גם

בית משפט השלום בתל אביב קבע בסוף השבוע כי על גוגל להימנע משימוש בשמו של ד"ר דב קליין, מנתח פלסטי בעל מוניטין, לצורך הצגת מודעה של אחד מהמתחרים, רשת המרפאות "פרופורציה". ככל הידוע ל- law.co.il זו פעם ראשונה בתבל (מה בתבל, ביקום) שניתנת פסיקה כזו נגד מנוע החיפוש, בהבדל מפסיקה נגד מי שפרסמו מודעות מילים.

קליין טען כי כל גולש שחיפש את שמו קיבל קישורים ממומנים לגורמים אחרים, אשר ניסו לטענתו לנצל את המוניטין שלו לקידום עסקיהם. הוא גרס בתביעה שגוגל מאפשרת לגורמים מסחריים שונים לרכוש את צירופי שמו במסגרת שרות גוגל AdWords.

שופטת בית משפט השלום בתל אביב, חיה ינון, קבעה כי "שמו של אדם אינו מילה או מושג גנרי ואף אינו סימן מסחר, ועל כן אין להשתמש בו כמושא לקישורי פרסום ממומנים המופיעים בדרך כלל, בסמוך לשם המפרסם, המצוי בשטח עיסקי או כלכלי דומה לשלו, בלא הסכמתו". קליין זכה בפיצויי ללא הוכחת נזק בסך 50 אלף שקל וכן הוצאות משפט בסך 10,000 שקל. מקור: כלכליסט.

law.co.il מעיר שפסק הדין יוצר הלכה למעשה אבחנה בין שימוש בסימן מסחר לפרסום עסק (שימוש שהוא מותר לפי פסה"ד מתאים לי שנתן בית המשפט המחוזי בתל-אביב לפני חמש שנים) לבין שימוש בשמו הפרטי של אדם. הערכה שלנו: גוגל יערערו (ובצדק). ת"א 48511-07 ד"ר דב קליין נ' פרופורציה פי.אם.סי. בע"מ ואח'.