ישראל: נדחתה על הסף הייצוגית נגד גוגל באזז

אולי יעניין אותך גם

ביהמ"ש המחוזי בירושלים דחה על הסף את תובענת המיליארדים הייצוגית נגד ענקית החיפוש. התובענה, שגובהה 5 מיליארד ש"ח, הוגשה לפני כשנה ועיקרה בפגיעה הנטענת בפרטיות המשתמשים בשירות החברתי Google buzz. בתובענה נטען כי עם השקת השירות, המהווה תוסף לשירות הדוא"ל Gmail, צירפה גוגל את משתמשי Gmail לשירות באופן אוטומאטי, כך שרשימת אנשי הקשר של משתמשים רבים נחשפה לעיני אחרים, תוך פגיעה נטענת בפרטיותם. במסגרת ההליך הוגשה על-ידי המשיבה (גוגל ישראל בע"מ) בקשה לסילוק על הסף של בקשת האישור וכן בקשת התובעת (אמל ג'ראיסי) למתן היתר המצאה של התובענה ל- Google Inc, שמקום מושבה בארה"ב. השופט יצחק ענבר קבע, ביחס לסילוקה על הסף של הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, כי המבקשת הודיעה כי התברר לה כי גוגל ישראל בע"מ אינה קשורה להליך מושא התובענה. לפיכך, עתרה למחיקתה מההליך העיקרי. נוכח הסכמת הצדדים, קבע ביהמ"ש כי נדחית בקשת האישור וכי המבקשת תשלם לגוגל ישראל הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 5,000 ש"ח.

בנוסף, קבע השופט ענבר כי דין הבקשה למתן היתר להמצאת התובענה אל מחוץ לתחום להידחות. לדבריו, הבקשה מבוססת על הטענה כי Google Inc הפרה את התחייבותה, במסגרת הצהרת הפרטיות, לשמור על פרטיות הגולשים ולפיכך מתקיימות עילות ההמצאה הקבועות בתקנה 500(4)(א), 500(5) ו-500(6) לתקנות סדר הדין האזרחי. הצרה היא, בהתאם לביהמ"ש, שהמבקשת לא צרפה לבקשתה את מדיניות הפרטיות שעליה היא מתבססת.... בכך, נשמט הבסיס לבקשה למתן היתר המצאה המתבססת על קיומו של חוזה. עוד נקבע כי משנטען בתובענה כי כעבור מספר ימים תוקנה התקלה, נשמט הבסיס לעילת ההמצאה שעניינה תובענה לאכיפת חוזה וכן ביחס לעילה שעניינה תובענה למתן צו והוראות ל- Google לחדול ממעשיה וליתן פתרון לתקלה. אין בקומץ כתבות שפורסמו באתר "כלכליסט", ביחס לפעילות Google, כדי לעמוד בנטל הנדרש כדי להוכיח כי בידי המבקשת "תביעה הראויה לטיעון". נוכח דלות הבקשה לאישור התובענה כייצוגית והפגמים המהותיים שנפלו בה, קבע השופט ענבר כי אין מקום למתן היתר המצאה לחו"ל ודין הבקשה להידחות גם ביחס ל- Google Inc {ת"צ 4091/10 אמל ג'ראיסי נ' גוגל ישראל בע"מ ואח'}.

law.co.il מזכיר כי בארצות-הברית הסתיימה התובענה הייצוגית בעניין זה בפשרה, לפיה תשלם גוגל פיצוי בסך 8.5 מיליון דולרים, שישמש לתמיכה בגופים העוסקים בפרטיות באינטרנט.