ישראל: נדחתה בקשה לחשיפת פרטי טוקבקיסטים

אולי יעניין אותך גם

ביהמ"ש השלום בת"א דחה את בקשתה של חברת הרודס בניה ופיתוח ובכירים בקבוצת איגרא, למתן צו עשה המורה למעריב לחשוף את כתובת ה-IP של כותבי תגוביות (טוקבקים) לכתבה שפורסמה באתר NRG. הכתבה עסקה בפרוייקט תיירותי שיזמה קבוצת איגרא, האמור לקום בבקעת תמנע. חלק מהתגוביות, המתנגדות לפרויקט, נשאו את שם המבקשים 2 ו-3, בכירים בקבוצת איגרא, למרות שלא כתבו אותן. לפיכך, עתרו הנ"ל לחשיפת כתובות הכותבים, על-מנת להעמידם לדין בגין התחזות והוצאת לשון הרע. מנגד, טענה חברת מעריב הוצאת מודיעין בע"מ, המפעילה את האתר, כי היא מהווה אכסניה לכותבים ואינה אחראית לתוכן התגוביות שנתקבלו אצלה. לטענתה, שמירת חופש הביטוי מחייבת גם שמירה על האנונימיות של כותבי התגוביות בחלק מן המקרים.

השופטת ריבה ניב קבעה בהחלטתה כי ביסוד הדילמה עומדת העליונות שניתנה לחופש הביטוי האנונימי ברשת, שנצבעה בגוונים שונים בפסיקה. לדבריה, הכל מסכימים כי יש לאזן בין האינטרסים השונים, זה של הנפגע מחד גיסא וזה של הכותב האנונימי מאידך גיסא, אך גם אם ינקוט ביהמ"ש בשיטה המקלה על מבקשי החשיפה, לא נתקיימו היסודות המצדיקים היעתרות לבקשה. עוד קבעה השופטת כי מרבית התגוביות במקרה דנן יצאו כנגד הפרויקט וכי גם אם השיח אינו מנומס, יש בו משום הבעת דעה וביקורת במאבק ציבורי בתחום האקולוגיה.

ביהמ"ש לא שוכנע כי התגוביות שלגביהן נתבקשה החשיפה פגעו במבקשים, למעט העובדה שנכתבו לכאורה בשמם וכי לענין זה לא יכול להיות ספק בליבו של כל קורא כי לא המבקשים הם שכתבון {בש"א 160133/08 א 23850/08 הרודס בניה ופיתוח (1990) בע"מ ואח' נ' מעריב הוצאת מודיעין בע"מ}.