וואלה נגד גוגל: מאבק בין שליטה בתוכן לשליטה בגישה

אולי יעניין אותך גם

[פרשנות. עו"ד דן אור-חוף] קולות צורמים נשמעו אתמול בסמוך לאחר השקת שירות גוגל News בעברית. וואלה מאיימת לתבוע את גוגל ודורשת ממנה להסיר מייד את תכניה מהשירות החדש. הטענה ברורה – השירות מעתיק קטעים מכתבות שפורסמו בוואלה ומציג אותם ללא רשות ולכן הוא מפר זכויות יוצרים.

דרישתה של וואלה זהה לטענות ותביעות דומות נגד ענק האינטרנט במקומות אחרים בעולם. כך קבוצת מו"לים המייצגים עיתונים בינלאומיים פתחו לאחרונה בקמפיין נגד שירותי איסוף ידיעות כדוגמת גוגל News, עיתון בהונג קונג איים בתביעה כנגד הגירסה המקומית של השירות וסוכנות ידיעות צרפתית תבעה את גוגל בארצות הברית מאותן סיבות בדיוק.

באספקלריה של המקרים הללו ומקרים דומים אחרים הולך ומתחוור דפוס פעולה ברור. גוגל מבקש לאתגר את יכולתם של בעלי זכויות בתוכן לשלוט באופן אפקטיבי בקניינם ומציע כתחליף מודל כלכלי המבוסס כולו על השליטה בגישה לתוכן.

זהו המופע המשמעותי הראשון בישראל של הקרב על השליטה בתוכן המקוון. אם יתפתח הקרב לכדי הליך משפטי, תוצאתו של ההליך עשויה להפוך לאירוע מעצב בתחום דיני המידע בישראל. אם וואלה תגיש תביעה על הפרת זכויותיה, גוגל ללא ספק יתגונן, כמו במקרים קודמים, בטענה של "טיפול הוגן". לזכותו תעמוד עמדתו העקרונית של בית המשפט העליון לפיה להגנה הזו יש חשיבות רבה ואין לפרשה בצמצום, שכן הגנה חזקה מדי על זכויות עלולה לבלום את ההתפתחות התרבותית והחברתית.

מנגד, החוק הישראלי (בניגוד לחוק בארצות הברית, לדוגמה) מגדיר רשימה סגורה של מקרים שייחשבו לטיפול הוגן. ספק רב אם שירות גוגל News כלול באחד מהם. בית המשפט יידרש לדון בשאלה זו, כמו גם בשאלה לא פחות עקרונית והיא אם השירות פוגע באינטרס הכלכלי של האתרים מהם הוא שואב את הידיעות ואם הוא איננו מהווה להם תחליף. גוגל יצביע על כך שהשירות מקשר לכתבות המלאות בוואלה ולכן לא רק שאיננו מזיק אלא מגביר את תנועת הגולשים לאתר. וואלה יטען שהשימוש בשירות מחליף את השיטוט בפורטל, מונע תנועת גולשים ופוגע בהכנסות מפרסום.

לצד הפרת זכויות קנייניות, צפויה וואלה לטעון שהתנהגותה של גוגל טפילית ובלתי צודקת. או אז יידרש בית המשפט לבחון אם השירות החדש פוגע בתחושות הצדק ואם גוגל איננו מתעשר שלא כדין על חשבון וואלה ואתרים אחרים. הדיון הנורמטיבי המתחייב משאלה כזו יחייב את בית המשפט להכריע בין המודל הקנייני – מסורתי של השליטה בתוכן לבין החלופה המודרנית שמציב גוגל בדמות שליטה בגישה.

לא מעט סבורים שסיסמת גוגל "Don't be evil" איננה איתנה כבעבר וכי נפערים בה סדקים. גוגל משיל את אצטלת יקיר האינטרנט שליוותה אותו לאורך שנותיו הראשונות. במקומה הוא לובש אדרת חדשה - מלאה בתעוזה ותורמת לזרימת המידע החופשי, או בריונית ומפרת חוק - זו כבר שאלה של גישה.