ת"ק 11064-01-25 וידמן נ' אארדון תכשיטים בע"מ

אולי יעניין אותך גם

אין די בפרסום מדיניות ביטולים בתקנון האתר ובהזמנה, יש לספק לצרכן מסמך גילוי נאות (פסק-דין, תביעות קטנות בית-שמש, הרשמת אביגיל ון-קרפלד, 7.8.2025):

העובדות: תביעה לביטול עסקת מכר מרחוק לרכישת טבעת, בסכום של 2,300 ש"ח. התובע טען כי בעסקה כאמור על המוכר לספק לקונה מסמך שמפרט את סיכום העסקה בכתב, הכולל את דרכי הביטול, אך הוא לא קיבל מידע שכזה, וכי ניסיון להחזיר את הטבעת לא צלח. הנתבעת טענה כי הדרישה לספק לקונה מסמך כזה אינה מיושמת, וכי האפשרות של ביטול הוצגה בעת ההזמנה ובתקנון.

נפסק: ב"עסקת מכר מרחוק" על העוסק לספק לצרכן מסמך הכולל את פרטי העסקה (סעיף 14ג(ב) לחוק הגנת הצרכן). החוק גם קובע את היקף זכותו של צרכן לבטל עסקה כזו לאחר השלמתה (סעיף 14ג(ג)). המועד לביטול העסקה הוא 14 ימים מיום העסקה, או מיום קבלת התכשיט, או מיום קבלת המסמך המכיל את פרטי העסקה, לפי המאוחר מביניהם (סעיף 14ג(ג)(1)). פרסום מדיניות ביטול בתקנון באתר הנתבעת ובמהלך ביצוע ההזמנה אינו ממלא אחר הדרישה לספק לצרכן מסמך גילוי נאות בעסקת מכר מרחוק לפי סעיף 14ג(ב) לחוק. החוק דורש אספקה אקטיבית של מסמך זה לצרכן. הדרישה החוקית היא לספק מסמך ולא לפרסם מידע באופן כללי. פרסום של מדיניות הביטול בתקנון או באתר, גם אם הוא נגיש בעת ביצוע ההזמנה, אינו ממלא אחר דרישת החוק. הדרישה היא למסמך ייעודי ושלם המועבר לצרכן באופן ברור בשלב שלאחר כריתת החוזה.

לא סופק מסמך גילוי ועל כן הנתבעת הפרה את חובת הגילוי המוטלת עליה. המועד לביטול לא החל להימנות ופניית אשת התובע היתה במועד ואינה חורגת ממדיניות הביטול ומועד הביטול שהנתבעת עצמה מאפשרת. ספק רב אם היה מקום לקבל את טענת ההגנה של הנתבעת שמדובר בביטול עסקה לרכישת טובין שיוצרו על פי מידות או דרישות מיוחדות של הצרכן. מדובר בהזמנה לפי בחירה מקטלוג שתוכנן ועוצב מראש לגבי הטובין ואין בו ייחוד לכאורה. היעדרו של מלאי של כל הטובין שמופיעים בקטלוג אינו מוביל בהכרח למסקנה גורפת שמדובר בהזמנה מיוחדת. התביעה התקבלה. העסקה בוטלה. התובע ישיב את הטבעת לנתבעת כנגד השבת סכום העסקה לתובע בסך של 2,300 ש"ח. הנתבעת תישא בהוצאות בסך 500 ש"ח.