ת"צ 44939-08-16 אבקסיס נ' Aegean Airlines

אולי יעניין אותך גם

פשרה בייצוגית נגד חברת תעופה יוונית בנושא דמי ביטול בעסקאות אינטרנטיות (פסק-דין, מחוזי מרכז-לוד, השופט אבי סתיו):

העובדות: בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית. הנתבעת היא חברת תעופה יוונית, המפעילה טיסות מהארץ ליוון. התובע רכש מהנתבעת כרטיס טיסה באתר האינטרנט שלה, וביטל את העסקה לאחר יומיים. הנתבעת גבתה ממנו דמי ביטול בסך 130 אירו, והשיבה לו את יתרת התמורה ששילם. בבקשת האישור התובע טען כי העסקה שביצע היא עסקת מכר מרחוק לפי חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981, וכי לפי סעיף 14ג(ג) לחוק היה על הנתבעת לגבות דמי ביטול בשיעור של 5% בלבד מסכום העסקה, שכן העסקה בוטלה תוך פחות מ-14 יום ממועד כריתתה. הנתבעת טענה כי חוק הגנת הצרכן אינו חל על עסקאות שנעשות באתר שלה, שכן עסקאות אלו כפופות לדין היווני. ביום 10.10.2023 קיבל ביהמ"ש את בקשת האישור באופן חלקי ובהמשך הגיע הצדדים להסכמות.

נפסק: הצדדים הסכימו על תשלום סכום של 300,000 אירו על ידי הנתבעת, שיכלול הן את רכיב הפיצוי והן את שכר הטרחה והגמול והוצאות פרסום המודעות בעיתונים. בנוגע לסכום שיוקצה לטובת הקבוצה (בין על דרך השבה בפועל ובין על דרך העברה לקרן), ההסדר הוא ראוי והוגן, ואף למעלה מכך. הסדר הפשרה הוא ראוי, סביר והוגן מבחינת חברי הקבוצה, ויש לאשרו. יש הצדקה ליתן משקל מסוים להסדרה העתידית לצורך קביעת הבסיס לחישוב שכר הטרחה והגמול. הנתבעת תשלם לתובע ולבאי כוחו גמול ושכר טרחה בסך בשקלים השווה לסך של 100,000 אירו. 15% מהסכום ישולמו כגמול, ו-85% כשכר טרחה.