ת"א 6941-10-17 אליהו נ' קובי

אולי יעניין אותך גם

ראש עיריית טבריה לשעבר יפצה את בן משפחתו של מבקר העירייה בעקבות פרסום בפייסבוק (פסק-דין, שלום עפולה, השופטת ודאד יונס גנאים):

העובדות: תביעת לשון הרע. התובע הוא בעל תפקיד בכיר במשטרה ואחיו של מבקר עיריית טבריה. הנתבע כיהן כראש עיריית טבריה. התובע טען כי הנתבע הקים קבוצות פייסבוק שונות בהן פעל לפגיעה מכוונת בשמו הטוב של מבקר העירייה, לרבות בני משפחתו ובהם התובע. הנתבע טען, בין היתר, כי מדובר בשימוש לרעה בהליכי משפט, בניסיון להשתיק אותו על רקע הביקורת אותה הוא משמיע נגד גורמים בעירייה.

נפסק: הנתבע פרסם בדף הפייסבוק שהוא מנהל את הפרסומים המיוחסים לו בתביעה, ובהם הוא מייחס לבני משפחת התובע גידול וסחר במריחואנה וניסיון להרעיל את ילדי טבריה, וזאת על רקע הליך פלילי שהתנהל נגד אחיינו של התובע (שאינו נמנה על משפחת אליהו) בעבירות סמים. אין מחלוקת כי פרסומים אלה הגיעו לידיעת אלפי עוקבים אחר דף הפייסבוק של הנתבע. הפרסומים נעשו על רקע סכסוך אישי שקיים בין הנתבע לבין המבקר. מדובר בפרסום באינטרנט. חוק איסור לשון הרע מנוסח בהרחבה ודרכי הפרסום המתוארות בו כוללות גם פרסום ב"כל אמצעי אחר". הגדרה זו רחבה דיה להכניס תחת כנפיה גם פרסום באינטרנט. הביטוי באינטרנט נגיש מבחינה טכנית לכול, ולמעט מקרים חריגים ביותר, ביטויים באינטרנט מגיעים בוודאי בפועל לאנשים רבים זולת הנפגע.

הנתבע אישר כי התובע נמנה על משפחת אליהו שהיא משפחה ידועה בטבריה. מקום קטן בו כולם מכירים את כולם. יחד עם זאת, הפרסומים, גם כשהם מנוסחים בלשון כוללנית, הקורא הסביר מבין כי הפרסום מתייחס בעיקרו של דבר למבקר וכי גם אם קיימת פגיעה בגין פרסום זה במשפחתו של המבקר הרי היא פגיעה מזערית. מאחר והיקף הפרסום הוא רחב, ואין מחלוקת שהפרסום הגיע לאלפי עוקבים, ניתן להניח שהוא הגיע לידיעת עוקבים שאינם מכירים את תפקיד התובע במשטרה ויכולים לזהותו עם הפרסום מעצם היותו ממשפחת אליהו. הגנות החוק אינן מתקיימות. הנתבע ישלם לתובע סך של 7,500 ש"ח.