ת"א 703-12-16 וונונו ואח' נ' וואלה! תקשורת בע"מ

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, שלום ת"א, השופטת אושרי פרוסט-פרנקל): וואלה! תשלם פיצוי של 30,000 ש"ח לאחר שפרסמה בטעות את תמונת התובע כמי שנהרג במבצע "צוק איתן".

העובדות: עניין התביעה בפרסום מוטעה באתר הנתבעת, במהלך מבצע "צוק איתן", במסגרתו פורסמה תמונת התובע 1 כחלל צה"ל שנפל במילוי תפקידו, בסמוך לשמו של חייל שנפל במבצע.

נפסק: דין התביעה להתקבל בחלקה. אין מחלוקת בין הצדדים בדבר הפרסום השגוי בהצגת תמונת התובע 1 באתר וכי הדבר נבע מטעות. המודעה פורסמה במשך 42 דקות. מדובר בפרק זמן לא קצר לאור מהות הפרסום והתקופה בה פורסם. אין חולק כי בני משפחתו של התובע 1 נחשפו כולם לפרסום בדרך כזו או אחרת ודי בכך כדי לדחות את טענת הנתבעת כי זמן הפרסום הקצר לא גרם לנזק. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי התובע ומשפחתו ידעו כי התובע אינו משתתף במבצע "צוק איתן".

מבלי להקל בעובדה שתמונת התובע 1 פורסמה באתר, שם משפחתו דומה לחלל שנפל אך איננו זהה. גם גילו ומקום מגוריו שונים מזה של התובע והעובדה שקרוביו ידעו שאינו משתתף במבצע היה בה כדי לצמצם את חומרת הטעות שבפרסום השגוי והיקפה. עם זאת, עצם פרסום תמונת התובע היה בה כדי להוביל לסיכון סביר שמי ממכריו ומשפחתו יאמינו כי אכן מדובר בתובע. זאת אף ניתן ללמוד מהודעות הטקסט שצורפו, המעידות על הלך הרוח ששרר עם היוודע הפרסום המוטעה בקרב מכריו וחבריו של התובע.

התובעים לא הוכיחו את עוולת הרשלנות הנטענת, על יסודותיה בפקודת הנזיקין. התובעים לא צירפו לתביעתם חוות דעת רפואית להוכחת טענות שבמומחיות רפואית בעניין הנזק הנטען. הדיון בסוגייה אינו נדרש, אך מן הראוי כי אתרי חדשות ינקטו משנה זהירות טרם פרסום ידיעות, בפרט כאשר עסקינן בידיעות רגישות כדוגמת פרסום מותו של אדם.

לא ניתן להישאר אדישים לעדויות התובעים אודות הסבל, הטראומה ורגעי החרדה שחוו נוכח פרסום הידיעה המוטעית. הלכה פסוקה היא כי פיצוי בגין נזק בלתי ממוני הוא לעולם לשיקול דעת בית המשפט. יש לאמוד את סכום הפיצוי בגין עוגמת הנפש, עבור כל אחד מהתובעים (התובע 1 שתמונתו הוצגה, הוריו ואחיו הצעירים), בסך של 5,000 ש"ח וסה"כ 30,000 ש"ח, בתוספת הוצאות בסך 5,000 ש"ח.