ת"א 36908-01-14 ריווח נ' שאמה הכהן

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, שלום ת"א, השופטת ריבה ניב): הנתבע, שהיה מעוניין בחיסולו הפוליטי של התובע, יפצה אותו במאות אלפי שקלים על פרסומי לשון הרע בפייסבוק ובישיבת מועצת העיר ששודרה באינטרנט.

העובדות: התובע הוא נבחר ציבור המכהן כחבר מועצת העיר ר"ג וכממלא מקום ראש העיר. הנתבע הוא ח"כ לשעבר, חבר מועצת העיר ר"ג לשעבר, שהתמודד בעת הרלבנטית לתפקיד ראש העיר ר"ג. כיום מכהן הנתבע כשגריר ישראל ב-OECD. בין הצדדים היתה קיימת יריבות פוליטית. התובע טען, בין היתר, כי פרסומים שונים שביצע הנתבע מהווים הוצאת לשון הרע כנגדו. מדובר בפרסומים שנעשו בעמוד הפייסבוק של הנתבע ובישיבת מועצת העיר. הנתבע טען, בין היתר, כי הדברים שפורסמו הם חלק מהשיח הציבורי הלגיטימי, כי אין בדברים משום לשון הרע, ולחילופין כי עומדות לו ההגנת שבחוק איסור לשון הרע.

נפסק: הדברים שנאמרו על-ידי הנתבע על התובע, אשר הוצגו באופן מפורש על-ידו כעובדות, בשונה מהבעת דעה, מייחסים לתובע באופן חד-משמעי ועקבי שחיתות שלטונית. דברים אחרים רובם ככולם פוגעים בתדמיתו האישית והציבורית של התובע ומיועדים לשלול ממנו את התפקיד הציבורי לו היה מועמד. לא יכולה להיות מחלוקת כי כל הדברים שצוטטו על-ידי הנתבע יש בהם משום הוצאת לשון הרע לפי סעיף 1 לחוק.

הדברים שאמר הנתבע בישיבת המועצה אינם נכנסים לגדר ההגנה לפי סעיף 13(9) לחוק. לא עומדת לנתבע ההגנה של "אמת דיברתי" לפי סעיף 14 לחוק ואף לא עומדת לו הגנת תום הלב לפי סעיפים 15-17 לחוק. באשר לגובה הפיצוי, הרי שהדברים פורסמו בשני אירועים ומקומות שונים - בדף הפייסבוק של הנתבע ובמליאת המועצה שאף שודרה ביוטיוב. יש לקבוע כי מדובר בשני פרסומים המהווים הוצאת לשון הרע. יש לקבל את טענת התובע כי הפרסומים נעשו במטרה לפגוע. 

הנתבע מעוניין בחיסולו הפוליטי של התובע ואין הוא מסתיר זאת. הכוונה המתלווה לדברים מחייבת כפל פיצוי. הנתבע ישלם לתובע סך של 280,000 ש"ח בגין שני הפרסומים וכן יישא בהוצאות התובע בסך 46,000 ש"ח.