המקרה של וואטסאפ - כוח להמונים

בעולם של פייסבוק, בני אדם הם יחידות מאופיינות של מידע; אלגוריתם סמוי קובע איזה תוכן יוצג בפניהם ולאילו מודעות ייחשפו. 2.7 מיליארד משתמשיה הפעילים ברבעון השני של 2020, אינספור האתרים שבהם היא משולבת ומתחקה אחר תנועת יחידות-המידע האנושיות וכמובן חברות-הבת המצליחות שלה, אינסטגרם (יותר ממיליארד משתמשים) וואטסאפ (2 מיליארד משתמשים), הפכו את פייסבוק לאחד התאגידים החזקים בתבל. מי שרוצה להשתתף בחיים הדיגיטליים, חייב לציית לכלליה.

"הם יודעים עלי ממילא כבר הכל", אומרים רבים. וגם, כמובן, "אין לי מה להסתיר". לכן, מה שקרה עם וואטסאפ היה כה מפתיע.

בתחילת ינואר הודיעה וואטסאפ שמ-8 בפברואר, מרבית המידע על משתמשיה (יחידים ועסקים כאחד) יימסר לקבוצת החברות של פייסבוק לצרכי פרסום ממוקד. כל משתמש יהיה חייב להסכים למסירת המידע. משתמש שלא יסכים - לא יוכל עוד להפעיל את וואטסאפ וחשבונו ייחסם.

פירורי-המידע האנושיים לא קיבלו זאת בהבנה. בתוך שבועיים, מספר ההורדות של אפליקציות מתחרות למסרים מידיים עלה עד כדי כך שפייסבוק הגיבה. היא שיגרה את ראשיה למסע הסברה ("העדכון מתייחס רק לשינויים בנוגע לאופן שבו עסקים יכולים להשתמש בווטסאפ עם לקוחות", כתבה עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל).

ואז וואטסאפ הודיעה שהיא משעה את כניסת התנאים החדשים לתוקף עד מאי.

בינתיים, אלטרנטיבות למסרים מידיים שמכבדות את פרטיות המשתמשים תופסות תאוצה. סיגנל היא אחת כזו. היא אינה אוספת מידע כלשהו על המשתמשים, וממילא לא תוכל לעולם למכור את מה שאינה אוספת. הצפנת התקשורת בה חזקה. אדוארד סנואדן ממליץ להשתמש בה; גם אילון מאסק. מידי יום אני מקבל עוד ועוד התראות על חברים שהתקינו איתה. בסוף החודש אחדל סופית משימוש בוואטסאפ. האם אפליקציה חינמית של ארגון ללא מטרות רווח תוכל לתמוך בתשתית הדרושה לניהול מאות מיליוני משתמשים?

בשנת 2000 אמר סקוט מקנילי, מנכ"ל סאן, "יש לכם כבר אפס פרטיות; תתגברו על זה". מתברר שבני אדם מסרבים להתגבר. בינתיים הם הצליחו להראות לוואטסאפ למי באמת יש כוח.