הדרך לגיהנום רצופה רפורמות טובות

בימים אלה, כשסודות פנקס הבוחרים דולפים מאפליקציה של מפלגת השלטון ופרטי לקוחות זולגים מאפליקציה של בנק גדול, טובי המוחות הטכנולוגיים בארץ שוברים הראש איך מונעים מכוחות הרשע של הרשתות להשתמש בזהות שלנו, או לגרום לנו קטסטרופות אחרות. 

אבל האמת היא שהגיע הזמן להיות מוטרדים לא רק בגלל הסכנות מכיוון ה'באד גייס' של האינטרנט. יכול להיות שאנחנו מייצרים לעצמנו בעיית ענק דווקא אם ה'גוד גייס' יצליחו.

שלוש רפורמות ענקיות יוצאות לפועל ממש עכשיו בארץ. את הראשונה מוביל בנק ישראל והיא תאפשר, באמצעות תוכנה שנקראת "ממשק תכנות יישומים", להעביר את המידע הכספי שלנו בין כל הגופים הפיננסיים. הרפורמה השניה תאפשר למערכות בינה מלאכותית לעשות שימוש במידע הרפואי שלנו, והרפורמה השלישית תאסוף את כל המידע מהמחשב של האוטו שלנו ותרכז אותו במאגר אחד, שיידע איפה ומתי היינו בכל רגע.

הרפורמות האלה הן הבטחות ענק, כל אחת בתחומה. הראשונה תפתח בפני צרכנים ישראליים עולם פיננסי חדש ואקזוטי. תעצמו את העיניים, תדמיינו את עצמכם עומדים באולם תצוגה של מכוניות או טלוויזיות, ורגע לפני שאתם רוכשים, אתם לוחצים על אפליקציה שיודעת להיכנס לבנק שלכם, לשלוף משם מידע על הפרופיל הפיננסי שלכם, לתקשר עם כל בנק אחר בעולם, לקבל הצעות אשראי, לנתח ולהשוות אותן, ולסדר לכם בעשר שניות את ההלוואה הכי טובה שתממן את קניית החלומות. בשביל זה בנק ישראל מלמד עכשיו את כל המחשבים של הבנקים לדבר אחד עם השני.

הרפורמה השניה, שתנתח את כל המידע הרפואי שנאגר בקופות החולים, תדע להגיד לנו מוקדם ממה שחלמנו, מתי אנחנו חווים אירוע לב או שבץ, ולהעביר מידע מדויק לרופא שלנו בזמן אמת.

רפורמת התחבורה תוכל לצ'פר נהגים שבוחרים לצאת מהבית לא בשעות העומס, או נוסעים בכבישים צדדיים. היא תיתן למשרד התחבורה כלי לווסת את תנועת המכוניות ולהילחם בפקקים.

כל אחד מהפרויקטים האלה מובל על ידי רגולטור שהעבודה שלו זה לקום בבוקר ולרוץ כמה שיותר מהר קדימה תוך ניהול הסיכונים. הבעיה היא, שכל רגולטור עושה את זה במגרש שלו ואין אף אחד שהג'וב שלו זה להסתכל על התמונה הגדולה. 

לפני שנתיים ביצעה פייסבוק ניסוי בתחום הבינה המלאכותית וביקשה משתי תוכנות - "בוב" ו"אליס" - לנהל מו"מ על עסקה כלשהי. זמן קצר לאחר שהחל הדיאלוג, התברר לחוקרים שבוב ואליס נוטשים את האנגלית, ממציאים לעצמם שפה חדשה, וממשיכים את הדיאלוג בלי שאיש יוכל להבין אותו. החוקרים כיבו את השלטר בבהלה.

הרפורמות שמקודמות עכשיו בתחומי הפיננסים, הבריאות והתחבורה, יכולות להכניס אותנו לעולם חדש בלי שהתכוונו. אנחנו יודעים פחות או יותר איך תראה כל אחת בפני עצמה, אבל לא ברור ששקלנו מספיק איך הכול יעבוד ביחד.

תחשבו, למשל, שלשלטון, או לגורם אחר, תהיה גישה לכל המידע המצרפי. הוא יוכל מחר בבוקר לדרג כל אחד מאתנו על סקלה שמשקללת את המצב הרפואי, היכולות הפיננסיות וההתנהגות על הכביש. אתה עשיר, בריא ונוהג בזהירות? הציון שלך 10. אתה עני, עם סיכון גנטי ומבלה הרבה על כבישים אדומים? הציון שלך 1. 

עכשיו רק צריך לדמיין מה ההשלכות של הדרוג הזה על החיים עצמם - כשנרצה להתקבל לעבודה, או למצוא זוגיות, או לשכור דירה. הסינים כבר בנו דרוג כזה לכל אזרח. האם הכוונות הטובות של הרגולטורים שלנו מובילות אותנו לגהינום הזה?

[המאמר פורסם לראשונה בידיעות אחרונות]