עשרה האתרים השימושיים ביותר...

הכנת רשימה של עשרה האתרים השימושיים ביותר, משולה להכנת רשימה של עשר הבחורות היפות ביותר: איש-איש וטעמו. מה שנחוץ לעורך-הדין המתמחה בפלילים, לא ישביע את רצונו של משרד המתמחה בסחר בינלאומי. אשר על כן, בהכנת רשימה זו נעשה שימוש באמות-מידה מדעיות מובהקות, כלומר מה שימושי ונחוץ בעיני הכותב הרשימה שלהלן אינה מתיימרת להיות ממצה, מדויקת לחלוטין, שלמה או מתאימה לכל. היא גם אינה ערוכה לפי סדר חשיבותם של האתרים. ועם זאת דומה כי כל עורך-דין, תהיה התמחותו אשר תהיה, ימצא באתרי האינטרנט הבאים מידע רב, שיהיה לו לעזר בעבודתו. הם מתאפיינים באיכות גבוהה, שהיא בין השאר פועל יוצא של השקעה כספית כבדה. באופן שרירותי נבחרו חמישה אתרים ישראלים ועוד חמישה אתרים זרים:

מערכת בתי המשפט

  • http://www.court.gov.il
  • מערכת בתי המשפט בישראל הקימה אתר, הכולל את פסיקת בית המשפט העליון. בתוך זמן קצר יכלול האתר גם את פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, ואפשר שבעת פרסום המאמר היא כבר מתפרסמת בו. הפסיקה המופיעה באתר מתעדכנת בתוך כ- 24 שעות מרגע מתן פסק הדין.

    ניתן לחפש אחר פסקי דין בהתאם לסוג ההליך, מספרו, שמות הצדדים, שמות השופטים שנטלו חלק בהרכב, וכיו"ב. האתר כולל גם רשימה נפרדת של פסקי הדין והחלטות שהתפרסמו בשבוע החולף. ועם זאת, אפשרויות החיפוש הן חסרות במתכוון: לא ניתן לסרוק אחר מילות מפתח, כדוגמת "סדר דין מקוצר" או "הגבלים עסקיים" וכיו"ב. הנהלת בתי המשפט בחרה לעשות כך כדי שלא להתחרות באתרים מסחריים, כדוגמת אלה שיתוארו להלן.

    היות והאתר כולל את כל פסקי הדין וההחלטות, רוב ההחלטות שמתפרסמות בו הן החלטות נוהליות קצרות, הניתנות במהלך ניהולם של תיקים. החלטות אלה ניתן לזהות בהתאם למספר העמודים המופיע לצידן. כל פסקי הדין ניתנים הן לצפיה על גבי מסך המחשב והן לשמירה אצל המשתמש, בקובץ מסוג RTF, שכל מעבדי התמלילים בסביבת חלונות מכירים.

    לצד פסקי הדין יש באתר חלקים נוספים, לרבות מידע קצר אודות כל אחד מן השופטים בישראל.

    תקדינט זהב

  • http://www.takdinet.co.il
  • לא פחות משבעה אתרים בישראל כוללים כעת את פסיקת בית המשפט העליון. המתקדם שבהם הוא האתר המשלים לתקדין. לצד פסיקה זו כולל האתר גם את פסיקת בתי המשפט המחוזיים, השלום, בתי המשפט למשפחה ובתי הדין לעבודה, שהגיעו להוצאת CDI Systems לאחר שהתקליטור האחרון שווק. הגישה אל השפע הזה כרוכה בתשלום, שכן האתר סגור למנויים. לצד פסיקה עדכנית נמצאים באתר שאר המרכיבים המוכרים מן התקדין: חקיקה, ספרות, אפשרות לחפש בכל המאגרים בעת ובעונה אחת, אפשרות לאתר החלטה או חקיקה באמצעות מראה המקום שבו פורסמה ואזכורי פסיקה וחקיקה.

    לאחר קבלת תוצאות החיפוש, יש צורך בשם משתמש ובסיסמה כדי לצפות במסמך המבוקש: מילות המפתח מודגשות באדום וניתן לדלג בין המופעים שלהם בעזרת כפתורים המצויים בחלקו העליון של המסך. אזכורי חקיקה מופיעים כקישורית (Link), באופן שבחירה בהם אמורה להעביר את המשתמש אל הדין הרלבנטי.
    לתשומת לב: חלק מן החיפושים הנערכים בתאר נענים בתוצאה המתסכלת "המסמך המבוקש אינו נכלל במאגר תקדינט זהב, המאגר המלא נמצא בתקדין". השימוש באתר מחייב תוכנת עיון של נטסקייפ או אינטרנט אקספלורר מגירסה 4 ומעלה.

    הוצאת הלכות

  • http://www.halachot.co.il
  • לב האתר הם עדכוני הפסיקה. יתרונו על פני האתר של תקדין הוא פשוט: השימוש בו אינו כרוך בתשלום. לבד מזאת, הוא כולל רק את פסיקת בית המשפט העליון (וזה די והותר בהתחשב במחיר), שהתפרסמה לאחר הוצאתו לאור של התקליטור האחרון מסדרת "דינים ועוד". בחיפוש שנעשה באתר בארבעה בדצמבר הוא כלל, לדוגמה, פסיקה מעודכנת ליום 18 בנובמבר.

    הנה כמה "טיפים וטריקים" לחיפוש באתר:

    חיפוש מלים צמודות מתבצע כמו בשפת הדיבור. אין צורך בסימנים מיוחדים כדי לסמן שמדובר ברצף של מלים. ניתן להשתמש במילות תנאי: "או", "וגם" ו- "ולא".. לדוגמה: "העסקת עובדים זרים וגם תיירות". חיפוש במרחק מקסימלי של מילים מבתצע באמצעות סימן קריאה: לדומה "תנאי מקפח !6 חוק החוזים האחידים" יאתר רק את המסמכים שבהם המלים "חוק החוזים האחידים" מופיעות במרחק של עד שישה מלים מ"תנאי מקפח". הסימון & משיג אותה תוצאה במרחק מקסימלי של משפטים. כוכבית תעזור במקרה שבו המילה המדוייקת לא ידועה. לדוגמה "חוק חוז* אחיד*".

    LawData

  • http://www.lawdata.co.il
  • אתר חדש, הנמצא עדין בשלבי הקמה. לב האתר נושא את הכותרת "התוספות". הוא כולל מידע תמציתי אודות פסיקה עדכנית (עליונה ומחוזית, בתי דין לעבודה), ציטוט ההלכה מפסק הדין ואת פסק הדין המלא (הדורש מנוי כדי לראותו, אולם ככל שהדברים אמורים בפסיקת בית המשפט העליון ניתן לחפש את פסק הדין המלא באתר של מערכת המשפט). לדוגמה: תחת הכותרת "בוררות/פסק בורר/ התערבות בתי המשפט" נמצא תיאור בן שורה וחצי של פסק דין ("בוררות סמכותו של בית משפט להתערב בפסק בוררות שלילת הסמכות על ידי הצדדים האם אפשרית"), מספר ההליך ושמות הצדדים ואז הפניה לכל אחת מהאפשרויות הבאות: "להלכה" (ציטוט ההלכה של פסק הדין כפי שקבעו עורכי האתר), "לכל ההלכות" (כל הקביעות העקרוניות בפסק הדין) ו"לפסק הדין כולל ההלכות".
    האתר כולל גם חקיקה, ונראה שלעתיד מתוכננת בו חנות מקוונת (תחת הכותרת "המשרד הממוחשב").

    יש להמתין ולראות כיצד האתר יתפתח, שכן לצד בתי ההוצאה הוותיקים יותר בתחום המשפטי, נוסד בו לנגד עיננו מו"ל חדש שמשתמש באינטרנט כמדיה הפרסומית. עד עתה הוכיחה הקהילה המשפטית בישראל, כי היא נמנעת מתשלום דמי שימוש באתרים הטעונים מנוי. LawData, תקדינט זהב ודומיהם מצדיקים שיקול מחדש של מדיניות זאת.

    DocumenT אחזור מידע משפטי

  • הערה: מאז מועד פרסומו המקורי של המאמר, האתר שולב עם LawData.
  • למרות שהוא אתר-בת של DocumenT ,LawData עומד בזכות עצמו ומציע את אחד השירותים השימושיים ביותר: העתונות הכלכלית מלאה ידיעות אודות תביעות, בקשות, החלטות ופסקי דין הניתנים בבתי המשפט ברחבי הארץ. ברבות השנים הפכו ידיעות אלה מקור לא אכזב להתוודעות לפסיקה והליכים משפטיים חדשים. לעתים קרובות זקוק עורך הדין לתוכן המלא של העתירה או הפסיקה. במקום שיכתת את רגליו (או רגלי מתמחה במשרדו) לבית המשפט, מציע לו Document לקבל גרסה מקוונת מלאה של המסמך תמורת דמי מנוי. הצגת המסמכים נעשית על-פי החודש שבו פורסמו.

    חסרונות: אין באתר מנוע חיפוש, והמסמכים אינם מסווגים בהתאם לעיתון שבו ראו אור אלא על-פי חודש הפירסום בלבד. כמו כן, לא כל המידע שפורסם בעיתונות נמצא באתר. עם זאת, האתר מתעדכן במהירות (לדוגמה: בחיפוש שנערך בחמישה בדצמבר השנה נמצאו בו ידיעות שראו אור בעיתון גלובס של יום חמישי בערב, ארבעה בדצמבר!).

    הרשות להגבלים עסקיים

  • http://www.anti-trust.gov.il
  • כך צריך להראות אתר של רשות ממשלתית (הרשות לניירות ערך ומשרד המשפטים, היכן אתם?): נאה, מקצועי, מטמיע טכנולוגיות מתקדמות, שימושי ואינפורמטיבי. מה באתר?

    האוסף הגדול ביותר של החלטות ומקורות בנושא הגבלים עסקיים בעברית, הכולל, בין השאר, את כל החלטות הממונה על ההגבלים העסקיים (הסדרים כובלים, מונופולין ומיזוגים) ומבחר מפסיקת בתי המשפט השונים בנושאים אלה. בקרוב, מבטיח האתר, יצורף מנוע חיפוש שיאפשר סריקה של החומר הרב. ואכן, מנוע כזה נחוץ מאד. הודעות הרשות להגבלים עסקיים (לדוגמה, תכנית מוצעת לאכיפה פנימית של דיני ההגבלים העסקיים בתאגידים בישראל) או תנאים לפטור לפי סעיף 14 לחוק ההגבלים העסקיים ועוד. מרשם ההגבלים העסקיים, המתנהל לפי סעיף 42 לחוק הרלבנטי: מי הוכרזו כמונופולין ומי התמזגו (חסרה פונקציה של חיפוש). שאלות ותשובות נפוצות (FAQ) בתחום דיני ההגבלים העסקיים: חלק זה מצומצם מידי. טפסים שונים הדרושים בתחום שלושה טפסים בלבד מידע אודות עובדי הרשות מהממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר דוד תדמור, ומטה.

    האתר מאפשר לעורכי דין, אשר נטלו חלק בהליכים משפטיים בפני בית הדין להגבלים עסקיים, להעביר את כתבי בית הדין שהגישו בהליכים אלה, כדי שיתפרסמו בו.

    Legal Information Institute

  • http://www.law.cornell.edu
  • ה- Legal Information Institute מרכז פעילות מחקר ופרסום אלקטרוני, שייסד בית הספר למשפטים של אוניברסיטת קורנל במדינת ניו-יורק בשנת 1992. מטרתו לחקור דרכים חדשות להפצת מידע ומסמכים משפטיים. זהו פרוייקט מעורר השתאות בהיקפו ובממדיו: על-פי הנתונים באתר הציב ה- LII באינטרנט כשמונים אלף קבצי מידע, המסתכמים בכשלושה ג'יגהבייט של אינפורמציה משפטית.

    האתר מצטיין בהתפתחות בלתי פוסקת והוא אוגר מידע רב-ערך. כך לדוגמה, כבר בשנת 1993 החל ה- LII לפרסם באינטרנט את פסקי הדין של בית המשפט העליון הפדרלי בארצות הברית. כיום הוא מציע את מרבית ההחלטות שנתקבלו בבית משפט זה מאז מאי 1990 ועוד החלטות היסטוריות בעלות חשיבות. כל פסק דין מתפרסם אלקטרונית בתוך יממה ממועד שניתן. ה- LII מאפשר להצטרף לרשימת תפוצה ולקבל את עדכוני הפסיקה בדואר אלקטרוני בתוך שעות מפרסומם. שירות זה ניתן גם ביחס לפסקי דין של בית המשפט לערעורים במדינת ניו-יורק.

    ה- LII מקשר לאתרים של בתי המשפט הפדרלים לערעורים (ה- Circuits). אתרים אלה אינם מנוהלים על ידו אולם הוא מציע ים של נתונים סטטיסטיים ביחס לפסיקה זו: החל ממספר התיקים שנוהלו לפי סוגיהם וכלה בפסיקת הפיצויים הממוצעת.

    בלב האתר תפריט המאפשר גישה למידע משפטי על-פי נושאים שונים: מדיני משפחה, עבודה, עסקאות מסחריות ומיסוי ועד למשפט חוקתי או סדרי דין. כל פרק מחולק לנושאי משנה ובסופה של הדרך הפניות לסעיפי חוק המופיעים בטקסט מלא (לדוגמה, מתוך הקוד המסחרי האחיד, ה- USC, של ארצות הברית) ולפסיקה רלבנטית.

    FindLaw

  • http://www.FindLaw.com
  • מקור ראשון במעלה למידע משפטי - ולעתים קרובות נקודת ההתחלה למחקר משפטי באמצעות האינטרנט. FindLaw הוא Directory, הווה אומר מדריך מסווג לחיפוש אחר מידע משפטי, המצטיין בסדר מופתי. בהתחשב בעובדה שהוא נוסד על ידי אגודת ספרנים מצפון-קליפורניה, אין פלא בדבר. FindLaw כולל שורה ארוכה של מדורים ובהם קשרים מסווגים למידע משפטי - מבוררות ומינהל, דרך דיני משפחה, נזיקין ובנקאות וגמור ב- CyberLaw. לצד אלה נמצאת רשימה של אתרי הפקולטאות למשפטים באינטרנט, לשכת תעסוקה וירטואלית לעורכי דין ועוד. FindLaw כולל בין השאר את פסיקת בית המשפט העליון הפדראלי בארצות-הברית מאז שנת 1893 (!) ומנוע חיפוש משפטי, המתנהל כאתר בפני עצמו (LawCrawler

    LawCrawler

  • http://www.lawcrawler.com
  • מנוע חיפוש יעיל הוא תנאי בל-יעבור לחיפוש מידע כלשהו, ובכלל זה מידע משפטי: מספרם של האתרים המשפטיים באינטרנט מסתכם ברבבות, והוא גדל מדי יום. בשפע הזה, מנוע חיפוש המתפקד כמעין תוכנה לאחזור מידע, או תוכן עניינים ענק, יכול להיות כל ההבדל בין מציאת החומר המבוקש לבין שוטטות נרגזת וחסרת תכלית במרחבי הרשת.

    ה- Lawcrawler הוא מנוע כזה. בלבו מותקנת המערכת שמשמשת את מנוע החיפוש הכללי Alta Vista. המנוע סורק את הרשת באופן קבוע באמצעות תוכנה (crawler, זחלן בעברית), המתייקת במאגר המידע שלו את ממצאיה. בעת שמתבצע חיפוש אחר מילות מפתח, סורק המחשב את מאגר המידע השמור אצלו ומציג את התוצאות לשואל. החיפוש משתרע לא רק על כותרות הדפים השמורים במחשב, אלא גם על הטקסט הנכלל בדפים.

    השאילתה למנוע החיפוש ניתנת למיקוד בעזרת מילות המפתח ,NEAR AND, OR ו- NOT. ניתן לבחור בין חיפוש ב- FindLaw בלבד לבין חיפוש בכל ה- WEB, באתרי ממשל אמריקניים, באתרי Web הכוללים מידע משפטי (אופציה יעילה ביותר) ועוד. כמו כן, מהעמוד הפותח של האתר ניתן להגיע למנוע חיפוש הסורק כתבי עת משפטיים (יש עשרות רבות מהם באינטרנט ובלא חיפוש מרוכז בהם לא ניתן למצוא מאמרים ביעילות).

    !Law Journal Extra

  • הערה: מאז מועד פרסום המאמר, האתר נסגר. http://www.ljx.com.
  • ה- !Law Journal Extra הוא מגזין אלקטרוני יומי (Ezine) המתגאה בהיותו האתר המשפטי-מסחרי הגדול ביותר ב- Web. הוא לבטח אחד המענינים שבהם. בין מדוריו השונים ניתן לכלות ימים כלילות בקריאה מרתקת. יש בו חדשות משפטיות, מקורות וידיעות משפטיות המחולקות ל- 33 תחומי התמחות שונים, מרכז למידע אודות קנין רוחני, Litigation Site המיועד לעורכי הדין שמתמחים בהופעות בבתי משפט, לוח דרושים ודורשים ובו הצעות וביקוש עבודה, כיכר שוק וירטואלית, ומדור המוקדש לסוגיות המשפטיות שמעוררת האינרטנט. Journal Extra! Law מלמד היטב כי אין תחליף לתוכן וכי אתר Web מוצלח זקוק בראש ובראשונה מערכת עתונאית מקצועית. אמות המידה שהוא מציב בפני האתרים המשפטיים הן גבוהות ביותר.

    THOMAS

  • http://www.thomas.loc.gov
  • Thomas - Legislative Information on the Web הוא אתר של הקונגרס בארצות-הברית, הקרוי על שם תומס ג'פרסון, מנסחה של הכרזת העצמאות האמריקנית. האתר מוקדש לתהליך החקיקה בקונגרס, על שני בתיו - הסנאט ובית הנבחרים. הוא משרטט את נתיבו של כל חוק, משלב ההצעה, דרך הדיונים בוועדות הקונגרס ועד לתהליכי החקיקה ב"רצפת" הקונגרס וקבלת החוק. את האתר מנהלת ומפעילה ספריית הקונגרס בוושינגטון והוא מתעדכן בתדירות שמגיעה לפעמים אחדות ביום.

    האתר מאפשר לערוך חיפושים בהצעות החוק ובדברי החקיקה של הקונגרס האמריקני. המידע, ביחס לכל אחת מהצעות החוק, מפורט, מדויק ועשיר ביותר :שם מציע החוק (בחירה בשמו מעלה על המסך את שמות שאר הצעות החוק שגיבש), שמות החוק (הן השם המקוצר והן השם הרשמי, הארוך), תאור ההיסטוריה החקיקתית (לרבות תאריכי העברתה של כל הצעה לאיזו מוועדות הקונגרס, באופן שבחירה בשמה של אותה ועדה מגלה מיד באילו מאות חוקים נוספים היא מטפלת), מפתח של נושאים שהחוק מתיחס אליהם (כל נושא כשלעצמו הוא מבוא לשורה ארוכה נוספת של הצעות חוק), תמצית של החוק (יעילה מאד במקום שמדובר בתיקונים טכניים בחוק, שכן התמצית חושפת את מהותם של תיקונים אלה), ולבסוף - הטקסט המלא של החקיקה.

    בכך לא מסתכם היקף המידע ב- THOMAS: הוא כולל את רשומות הקונגרס, המקבילות לדברי הכנסת; דו"חות של ועדות הקונגרס השונות; מסמכים היסטוריים מן השנים 1774 - 1789; הסבר אודות תהליכי החקיקה וקישורים לאתרי ממשל אמריקנים ועוד. אפשרויות החיפוש באתר רבות ומגוונות. חסרונו היחיד הוא שיש לבצע את החיפוש בכל מושב של הקונגרס בנפרד (מושב נמשך שנתיים ימים), אולם מנהלי THOMAS מבטיחים שבתוך חודשים אחדים ניתן יהיה לבצע חיפוש אחד בכל מאגר הנתונים שבו.

    ביחד עם אתרים הכוללים את חוקי ארצות הברית, כגון ה- Institute Legal Information של אוניברסיטת קורנל נמצאת אפוא ברשת תמונה שלמה ומלאה של החקיקה בארצות הברית, כשהיא זמינה לכל דורש.