התפתחויות בסחר אלקטרוני

מאז סוף יוני 98' ועד עתה (אוגוסט 98') התרחשו שתי התפתחויות חשובות בהתבססות הסחר האלקטרוני: בית משפט בארצות הברית הכיר לראשונה בתוקפו של חוזה מקוון, והמימשל האמריקני החל להשתמש בהמחאות דיגיטליות (e-check).

ההכרה בחוזים מקוונים

חוזים מקוונים היו נושא לסדרת-מאמרים שפרסמנו כאן ("משפט באינטרנט", מאי ויוני 98'). חוזי-הרשת מוצגים על מסך המחשב והמשתמש מתבקש לאשר את הסכמתו או סירובו לתנאיהם בהקשת עכבר על גבי כפתור מתאים. אמרנו אז כי תוקפם של חוזים אלה לא הגיע להתברר בבתי המשפט. עם זאת, חוזים דומים במהותם - אלה המתלווים לתוכנות מחשב נאלצו להתמודד עם בעיה הנובעת משני השלבים מחלוקתו של התהליך החוזי לשני שלבים נפרדים: בשלב הראשון רוכש הלקוח את התוכנה על ידי כך שהוא משלם את תמורתה לבית העסק או ליצרן. בשלב השני הוא נדרש לתת הסכמתו לתנאיו של רשיון שלא הוצגו בפניו מלכתחילה. צפינו ("משפט באינטרנט", 21 במאי 98'), כי למרות שחוזי אינטרנט הם חדישים יותר, הבעיתיות בהם פחותה מפני ששלב ההסכמה לתוכנו של החוזה יכול בקלות לבוא לפני שלב הרכישה של המוצר או השירות.

בענין Hotmail Corporation v. Van Money Pie Inc., et al., C98-20064 (N.D. Cal., April ,1998 ,20) קבע בית משפט מחוזי בצפון-קליפורניה, ארה"ב, כי חוזה מקוון ( Click-Wrap Agreement) הוא חוזה אכיף, שתנאיו מחייבים את מי שאישר הסכמתו להם בהקשת עכבר. הוטמייל מציעה שירות דואר אלקטרוני חופשי מבוסס Web. כדי ליהנות מהשירות צריך המשתמש לאשר את הסכמתו לתנאיו באמצעות חוזה מקוון. בין התנאים - איסור על שימוש בהוטמייל משלוח דואר אלקטרוני פרסומי ( Spam email ,Junk או מה שקרוי בלשון משפטית נקיה unsolicited email). הנתבעים שיגרו דואר אלקטרוני המכיל חומר פורנוגרפי, ואך שלא שלחו אותו באמצעות הוטמייל הם היסוו אותו באופן שמקבליו יסברו בטעות שהגיע משם. כדי שתיבת הדואר האלקטרוני שלהם לא תוצף בפניות נזעמות, פתחו חשבון אצל הוטמייל ומסרו את כתובתו כמען לתשובות. ואמנם, התקבלו שם אין ספור מסרים כועסים.

הוטמייל ביססה את טיעוניה, בין השאר, על שימוש בלתי מורשה בסימני המסחר שלה, על תרמית באמצעות המחשב וכן על ההתקשרות החוזית בין הצדדים, שאושרה בהקשת עכבר בעת שהנתבעים פתחו אצלה חשבון. בית המשפט נעתר לבקשתה והוציא צו מניעה, האוסר על הנתבעים לשלוח דואר אלקטרוני הנחזה להיות כאילו נשלח באמצעות שירותי הוטמייל וכן אסר עליהם להשתמש בהוטמייל כמען לתשובות לדואר מסוג זה. בית המשפט קבע בהחלטה ראשונית, בין השאר, כי הראיות תומכות במסקנה שהתובעים יצליחו לבסס טענה של הפרת הסכם. בכך הביע את נכונותו להכיר בחוזה מקוון כהסכם אכיף ומחייב לכל דבר.

דיווח על ההחלטה נמצא באתר האינטרנט של Phillips Nizer Benjamin Krim & Ballon.

שיקים אלקטרוניים

מרבית הסחר העולמי מתבצע בין עסקים לבין עצמם ולא בין עסקים ללקוחות סופיים. סחר מסוג זה דורש אמצעי תשלום גמישים יותר מכרטיסי אשראי. שיקים דיגיטליים הם פתרון אפשרי, הקורם עור וגידים (ראה גם "משפט באינטרנט" מיום 28 בינואר 98'), לאחר שעד לתחילת השנה היו עוד בגדר של פרוייקטים נסיוניים: שיקים אלקטרוניים יופקו באמצעות מחשב, ייחתמו בחתימה דיגיטלית על ידי העושה או המסב, ויכללו - באמצעות טכניקות המוכרות מהתחום של חתימה דיגיטלית - אימות של פרטי המשלם וחשבון הבנק שלו. ההמחאות הדיגיטליות יגיעו אל הבנק באמצעות הדואר האלקטרוני ויעברו במערכות הסליקה הקיימות. הראיה למידת העניין שהם מעוררים נמצאת בכך שאתרי אינטרנט העוסקים בבניית אתרים למסחר אלקטרוני, כבר דנים בהרחבה ביישומם (ראה: The Check's in the E-mail).

ב- 30 ביוני 1998 ביצע הממשל האמריקני תשלום ראשון מסוגו באמצעות שיק דיגיטלי. ההמחאה, בסך של 30,000 דולר, שוגרה ממשרד האוצר האמריקני לחברת ג'נרל אלקטריק. BankBoston ו- NationBank היו מעורבים גם הם בתהליך. היה זה צעד ראשון בניסוי שיימשך שנה תמימה. צפויים לקחת בו חלק כחמישים בנקים וחברות הקשורות בחוזים עם הממשל האמריקני. היקף התשלומים שיועברו באופן זה יסתכם במיליוני דולרים. התמריץ לשיטה נעוץ בחוק: ה- Debt Collection Improvement Act משנת 1996, דורש שתשלומים פדראליים (למעט החזרי מס) יבוצעו בצורה אלקטרונית עד ינואר 1999.

עוד על המחאות דיגיטליות באתר האינטרנט www.echeck.org.