תוכנות לעורכי דין

מעבר לכל דבר אחר, האינטרנט היא מאגר התוכנות הגדול בתבל. שפע מסחרר של תוכנות יכול לשמש משרדים לעריכת דין ולתרום לייעול העבודה: לצד תוכנות צפויות-יותר, כדוגמת ספרי טלפונים ממוחשבים (שמגרעתם הגדולה היא העדר תמיכה מספקת בעברית), ומנהלי מידע אישיים השומרים את לוח הזמנים, יומן הפגישות, מספרי הטלפון ורשימת המטלות של המשתמש בכפיפה אחת, מצויות תוכנות אחרות, צנועות ויעילות להפליא. יתרונן הגדול הוא המחיר. התוכנות שנסקור להלן הן freeware, תוכנות שהשימוש בהן מותר בלא תשלום. הן אינן בהכרח הטובות ביותר או המתאימות ביותר לכולם, אולם הן שרדו את המבחנים המאד לא-פורמליים שאני עורך לתוכנות - יש בהן תועלת ממשית, הן קלות לשימוש, זריזות להורדה (ואם לא, הן שוות את הזמן הנוסף), אינן זוללות משאבי מערכת ואני מוצא עצמי משתמש בהן פעם אחר פעם:

השוואת קבצים

הדואר האלקטרוני מפשט מאד את עבודת עורך הדין ומוזיל את עליות הניהול של המשרד. במקום לשגר פקס ארוך ויקר לחו"ל או לאזור חיוג אחר, ניתן לצרף את הטיוטה העדכנית של המסמך הנדון להודעת דואר אלקטרוני וללחוץ "שלח". הנמען יקבל את הקובץ אצלו באיכות מקור ויוכל לקוראו ולבצע בו שינויים כאוות נפשו. זהו בדיוק הקוץ שבאליה. לאחר שעורך הדין יקבל בחזרה את המסמך ששיגר, הוא יצטרך לקוראו, להשוות אותו למקור ולקוות שדבר לא חמק מעינו.

מענה לטרחה זו מספקת תוכנה חופשית העונה לשם חסר-הפשר CSDiff ומצויה בכתובת http://www.componentsoftware.com. התוכנה משווה שני קבצים של מעבדי תמלילים (או שתי ספריות בכונן הקשיח של המשתמש) ומסמנת את ההבדלים ביניהם. השימוש בה נוח במיוחד לבעלי מעבד התמלילים "וורד" של מייקרוסופט. עם סיום עבודתה פותחת התוכנה באופן עצמאי מסמך חדש, הניתן להדפסה או לשמירה, ובו מופיע מלוא הטקסט המקורי כאשר השינויים בין שני המסמכים שנבדקו מודגשים בקו אדום תחתון (תוספות) או בקו אדום חוצה (מחיקות).

גודל הקובץ להורדה: 820 קילובייט.

מילון אנגלי-אנגלי

עשיר להפליא במידע (למעשה, יש בו יותר מכפי שאי-פעם חלמת לקבל ממילון במחיר כלשהו, מה גם שהוא מחולק בחינם) נמצא ב- http://www.netword.demon.co.uk/wweb/index-main.html. ניתן לעבוד עימו כמילון עצמאי או בשילוב עם מעבד התמלילים "וורד". מתאים גם לחלונות 3.11 (כל יתר התוכנות בסקירה זאת פועלות בסביבת חלונות 95).

גודל הקובץ להורדה: 4.26 מגהבייט.

מחיקה מוחלטת של קבצים

במחשב מתנהלת טבלת הקצאת קבצים (FAT) שהיא מעין מראה מקום של קבצים. כאשר המחשב מוחק קובץ, הוא איננו מוחק אותו באמת אלא רק מסיר את רישומו מטבלת הקצאת הקבצים. התוצאה היא שקבצים שכביכול נמחקו מן המערכת ניתנים לעתים לשחזור.

עורכי דין מחזיקים במחשביהם מסמכים בעלי חשיבות מסחרית גדולה ללקוחותיהם. בעולם של ריגול תעשייתי מתפתח, יש יתרון לכך, שכאשר מחליטים למחוק קובץ, לא ניתן יהיה לשחזרו. כמה וכמה תוכנות מטפלות בתהליך זה של מחיקה מוחלטת, הקרוי wipping. אחת מהן היא תוכנה חופשית, BCWipe, שפותחה על ידי חברה פינלנדית, ומצויה בכתובת http://www.jetico.sci.fi. התוכנה מוסיפה לתפריט הקיצור, המופיע בעת לחיצה על לחצן העכבר הימני כשהוא מונח על צלמית קובץ את האפשרות With Wipping Delete. בנוסף, כאשר לוחצים על הלחצן הימני על גבי סמל של כונן מחשב, מופיעה האפשרות Wipe Free Space המאפשרת למחוק באופן מוחלט את החלקים החופשיים בכונן הקשיח.

גודל הקובץ להורדה: 887 קילובייט.

הצפנה

לא רק ממסרי דואר אלקטרוני ניתנים להצפנה, אלא כל קובץ מחשב שהמשתמש מבקש להסתירו מעין זרה. Prety Good Privacy, או בקיצור PGP, היא תוכנת הצפנה חזקה מאד ויעילה, המבוססת על עקרון המפתח הציבור והמפתח הפרטי ("משפט באינטרנט" מיום 25 במרץ). הגירסה הבינלאומית שלה, המותרת בייצוא מחוץ לתחומי ארה"ב, נמצאת להורדה בכתובת http://www.pgpi.com. זוהי גירסה זהה לגמרי לגירסה החופשית המופצת בארה"ב, אלא שכדי להתגבר על מגבלות הייצוא בדין האמריקני היא הועברה לקובץ בינארי מספרים שכללו את קוד המקור שלה ונשלחו כדין אל מחוץ לתחומי המדינה... מגרעתה של PGP נעוצה בכך שמקבל המסר המוצפן צריך גם הוא להשתמש בה כדי לפענח את המסר ולהבינו. אזהרה: העיסוק בשימוש בהצפנה בישראל טעון היתר על-פי דין ("משפט באינטרנט" מהשבוע שעבר. כמובן, שאלה נכבדה היא אם משתמש פרטי נחשב למי שמבצע "עיסוק בשימוש באמצעי הצפנה". על כל פנים הדין בענין זה אינו נאכף על פרטים).

גודל הקובץ להורדה: כ- 2.5 מגהבייט.

שעון עולמי

המראה את הזמן בכל מקום בעולם שבו נמים לקוחותיך נמצא להורדה ב- http://www.fortunecity.com/skyscraper/download/125/windows.html.

גודל הקובץ להורדה: 126 קילובייט בלבד.