נט ואתיקה

עורכי הדין היהודים-אמריקנים, לורנס קאנטר ורעייתו מרתה סיגל, זוכים להימנות על הדמויות הפחות אהודות ברשת. בני-הזוג מתמחים בדיני הגירה, והכבוד המפוקפק הזה נפל בחיקם לאחר שבשנת 1994 הפיצו לכ- 6,000 קבוצות הדיון באינטרנט הודעות בדואר האלקטרוני, המציעות את שירותיהם המקצועיים בהגרלת ה"גרין קארד" השנתית של ממשלת ארצות-הברית. קאנטר וסיגל גבו כמאה דולרים בלבד עבור השירות.

נחשול התגובות הציף אותם כבר למחרת המשלוח: היה זה המקרה הראשון המתועד של שימוש ב- Email לצרכי פרסומת (תופעה הנקראת Spamming). קאנטר וסיגל נחשבו לפולשים בלתי-קרואים לתיבות הדואר ולקבוצות הדיון, וכמי שהפרו במעשיהם את הקוד האתי הנוהג באינטרנט. למרבית קבוצות הדיון שזכו לקבל את המסרים לא היה קשר ישיר כלשהו להגירה. לצד הכנסה כספית נאה לעורכי הדין ופרסומת כלל-עולמית קצרו אפוא השניים תגובות זעם, שהתבטאו בין השאר בטלפונים מאיימים ובהצפת תיבת ה-Email שלהם בהודעות כועסות. תעבורת הדואר האלקטרוני אליהם ומהם היתה כה גדולה, שספק הגישה שלהם לאינטרנט נאלץ לנתקם מן השירות כדי שהמערכת שלו לא תקרוס... חלק מן התגובות עוד נמצא על הרשת, והוא מתאפיין בזעם קדוש ובהגזמה קלה: במסר אחד הושווה קאנטר לשטן, ולכל הפחות למי שמכר את נשמתו לשטן ורשימה שחורה של מפרסמים באינטרנט דרגה אותו במקום הראשון. בהתחשב בכך, הדיבור "דמויות פחות אהודות" ביחס לקאנטר וסיגל הוא לשון המעטה מובהקת.

השבוע החליט בית המשפט העליון של מדינת טנסי בארצות הברית להביע את הסתייגותו מהפצת פירסומת לשירותים משפטיים כמו זו של קאנטר וסיגל, כאשר הורה להשעות את קאנטר למשך שנה מחברותו באגודת עורכי הדין (ה- Bar) של טנסי. ככל הידוע, אין תקדים כלשהו לנקיטת צעדים נגד עורך-דין בגין פירסומת מקוונת.

בית המשפט אימץ בהחלטתו המלצה של הוועדה לאתיקה מקצועית בטנסי (Board of Proffesional Ethics). בנוסף להאשמה בפרסומת בלתי-אתית זקף לחובת קאנטר גם האשמות ברשלנות, גניבה מלקוחות ותרמית מס אפשרית. ועם זאת החלטת בית המשפט העליון ייחדה פרק נפרד לעבירות האתיות של שימוש באינטרנט לצורכי פרסומת בלתי-מורשית. בפרק זה נקבע, שקאנטר גרם נזק לציבור כשפלש לפרטיותם של משתמשי מחשב, והכריח משתמשים לשלם עבור פרסומות שלא רצו כלל לקבל. הפירסומות גרמו נזק למוניטין של העיסקו בעריכת דין, ולפיכך לשיטה המשפטית כולה, קבע בית המשפט. "עצם השיטה שבה פירסמו עצמם היתה בלתי נאותה", אמר וויליאם האנט, חבר הוועדה לאתיקה מקצועית.

קאנטר וסיגל, לפי שעה, אינם נראים כמתרגשים מן ההחלטה: קאנטר לא טרח להגיע כלל לדיון, ונוסח ההחלטה מלמד שלא הואיל אפילו להגיב לטענות שהועלו נגדו. ה- Internet Legal Practice Newsletter מדווח בגיליונו האחרון מ- 21 ביולי כי קאנטר מנהל משרדים גם במדינות אריזונה וקליפורניה ולא ברור עם הרשויות במדינות אלה ינקטו צעדים דומים כלפיו.

מסע הפירסום שערכו מתגלה כחוויה דומיננטית בחייהם של עורכי הדין האמריקנים. הם כתבו בעקבותיו ספר, "כיצד לעשות הון באוטוסטרדת המידע" (ראה אור בעברית, בהוצאת אופוס) - וכמו להכעיס פירסמו גם אותו באלפי הודעות דואר אלקטרוני ששלחו לקבוצות הדיון באינטרנט. כמו כן ייסדו חברה בשם CyberSell שעיסוקה בפירסום באינטרנט. "הרשימה השחורה של מפרסמים באינטרנט" מייחסת להם מסעות פירסום נוספים ב- usenet.