יו-טיוב תגן על יוצרי סרטים העושים שימוש הוגן ביצירות

אולי יעניין אותך גם

YouTube הודיע כי יתמוך משפטית ביוצרי סרטים שייבחר נגד טענות על הפרת זכויות יוצרים, וזאת במקרים ברורים של שימוש הוגן ביצירות מוגנות. הסרטונים שייבחרו יוצגו באזור ייעודי ביו-טיוב, שנועד להציג דוגמאות מובהקות לתחולת הגנת השימוש ההוגן לפי דיני זכויות היוצרים. האתר מסר כי המהלך נועד למנוע ניצול לרעה של מנגנון ההודעה וההסרה הקבוע בחוק זכויות היוצרים האמריקאי (ה- DMCA), באופן המוביל לכך שיוצרי סרטים מעדיפים לעיתים להשלים עם ההסרה של יצירתם מהאתר מחשש לניהול הליכים משפטיים יקרים וממושכים.

לפי הדין האמריקאי, במקרים שבהם נשלחת דרישת הסרה לאתר, רשאי יוצר הסרטון לשלוח לאתר הודעת נגד שבה יבקש להימנע מהסרת הסרטון אם הוא סבור שלא הפר בו זכויות יוצרים (לרבות במקרים של שימוש הוגן). עם זאת, במשלוח הודעה זו עשוי יוצר הסרטון לחשוף עצמו להליכים משפטיים הכרוכים במשאבים לא מבוטלים.

על הסרטונים שיו-טיוב בחר נמנים סרטון שיצר משתמש המבקש לחשוף סרטונים כוזבים המתארים ביקורים של חייזרים בכדור הארץ, סרטון שיצר עיתונאי בריטי המסקר משחקי המחשב ובו ביקורת על שני טריילרים למשחקי מחשב חדשים וכן סרטון המתעד את חברי בית המחוקקים במדינת אוהיו שהפנו שאלות לא הולמות לקטינים שהעידו בפניהם. מקור: theguardian (מאת אלכס הרן).

לפני כחודשיים פסק בית המשפט הפדראלי לערעורים בארה"ב (ה- 9th Circuit) שבעל זכויות הפונה בדרישה לאתר תוכן להסיר יצירה שלו שהעלה צד שלישי, חייב לשקול תחילה אם השימוש ביצירה מותר לפי כללי השימוש ההוגן. הפסיקה ניתנה בהליכים שניהלה אמא בשם סטפני לנץ, נגד חברת המוזיקה יוניברסל, שדרשה מ-YouTube להוריד קטע וידאו בן 29 שניות שבו ניראו ילדיה של האמא רוקדים לצלילי Let's Go Crazy של פרינס.