קולורדו: גלי מוח יזכו להגנה בחוק הפרטיות

אולי יעניין אותך גם

לראשונה, מידע ביולוגי ונתונים "עצביים" שנוצרו על ידי המוח, חוט השדרה ורשת העצבים ייחשבו ל-"נתונים רגישים" במסגרת חוק הגנת הפרטיות בקולורדו. הם יזכו לאותן הגנות המוענקות במסגרת חוק הפרטיות של קולורדו כמו טביעות אצבעות, סריקות פנים ונתונים ביומטריים רגישים אחרים. כך אושר ביום רביעי האחרון, במסגרת חוק ההגנה על מידע ביולוגי (HB24-1058). מעתה, לצרכנים בקולורדו תהיה הזכות לגשת, למחוק ולתקן את הנתונים שלהם, כמו גם לבטל את המכירה או השימוש בנתוניהם לצורך פרסום ממוקד.

החוק מוכוון לטכנולוגיות המיועדות לצרכנים פרטיים ולא לטכנולוגיות רפואיות, שכבר זוכות לבקרה ורגולציה במסגרת חוק הבריאות הפדרלי. עד כה, איסוף הנתונים באמצעות טכנולוגיות לסריקת נתונים "עצביים" לא הוסדר באף חוק, כמעין "פירצה" שאפשרה לחברות לאסוף נתונים רבים ורגישים ביותר, לשתפם ולמכורם לצדדים שלישיים ללא הגבלה. תומכי הצעת החוק הביעו את דאגתם מכך שעד כה היה ניתן להשתמש בנתונים עצביים כדי לפענח מחשבות ורגשות של אדם או כדי ללמוד עובדות רגישות על בריאותו הנפשית או מצבו הגופני של אדם, כגון האם מישהו סובל מאפילפסיה. החוק קודם בין היתר על ידי קרן NeuroRights, עמותה שמנסה להקדים את השימוש הלא-אתי בטכנולוגיית סריקת מוח על ידי הבטחת הגבלות משמעותיות בתחום.

מומחים מזהירים כי החוק סובל ממספר בעיות, כיוון שהוא צפוי לחול רק על חברות נוירוטכנולוגיה-צרכניות, שאוספות נתונים עצביים במיוחד כדי לזהות אדם, בעוד שבפועל רוב החברות הללו אוספות נתונים עצביים מסיבות אחרות, כמו להסיק מה אדם עשוי לחשוב או להרגיש, ולא על מנת לזהותו. בהצעת חוק מקבילה של קולורדו, האיגוד האמריקאי לחירויות האזרח וארגוני זכויות אדם אחרים לוחצים על מדיניות מחמירה יותר סביב איסוף, שמירה, אחסון ושימוש בכל הנתונים הביומטריים, בין אם למטרות זיהוי ובין אם לאו.

הצעת החוק של קולורדו היא הראשונה מסוגה שעברה כחוק בארצות הברית, אך מינסוטה וקליפורניה דוחפות לחקיקה דומה. ביום שלישי האחרון, ועדת המשפט של הסנאט בקליפורניה העבירה פה אחד הצעת חוק המגדירה נתונים עצביים כ"מידע אישי רגיש". כמה מדינות, כולל צ'ילה, ברזיל, ספרד, מקסיקו ואורוגוואי, כבר עיגנו הגנות על נתונים הקשורים למוח בחוקותיהן או נקטו צעדים לשם כך. מקור: The New York Times (מאת: יונתן מואנס).