רדיס הפרה את הבטחתה והפסיקה להשתמש ברישיון קוד פתוח

בצעד מעורר מחלוקת, חברת רדיס הישראלית, המפתחת מסד נתונים מהיר לניהול אפליקציות שונות, הפרה את הבטחתה "להמשיך להשתמש ברישיון BSD עבור גרסת הקוד הפתוח של רדיס", ותציע מעתה את הגרסאות העתידיות של רדיס רק תחת רישיון ה-Redis Source Available License (RSALv2) שפיתחה, או ה-Server Side Public License (SSPLv1), שאינם מוכרים רשמית כרישיונות קוד פתוח.

רדיס שבוססה בעצמה על קוד פתוח, היא בין מסדי הנתונים הפופולריים ביותר בקטגוריית מסדי הנתונים, וזכתה למיליוני הורדות במשך 15 שנים. השינוי צפוי לפגוע בספקי ענן (כמו AWS), שלא יוכלו להשתמש בגרסאות חדשות של רדיס, אלא אם ישלמו עבור רישיונות מסחריים (כפי שעשתה מיקרוסופט). כך לדוגמה, תחת רישיון ה-RSALv2, אסור יהיה למסחר את התוכנה או לספקה לאחרים כשירות מנוהל, בעוד שתחת רישיון ה-SSPL, אלו שישתמשו ברדיס במסגרת אספקת שירותי הענן ללקוחותיהם, ייאלצו לחשוף את כל קוד המקור לשירותם.

הביקורת נגד הפרת ההבטחה של רדיס לא איחרה לבוא, ומפתחים רבים כעסו על החלטתה של רדיס להפסיק להשתמש ברישיון ה-BSD, למרות הבטחתה מ-2018. רדיס מנגד טענה עוד מ-2018 כי הצעד נדרש במיוחד כאשר חברות גדולות שהשתמשו ברדיס למטרות מסחריות אך לא תורמות (אם בכלל) לפיתוח רדיס ולקהילת הקוד הפתוח. החלטתה של רדיס לעבור לרישיון "Code Available" בו הקוד זמין אך לא תחת רישיון קוד פתוח, במקום רישיון קוד פתוח מוכר, אינה ייחודית - וכבר בוצעה לאחרונה על ידי חברות כמו MongoDB (שהעבירה את בסיס הנתונים הפופולרי שלה לרישיון ה-SSPL), Elasticsearch, Kibana ו-Hashicorp.