לשכת עורכי הדין מציגה כללי שימוש בבינה מלאכותית לעורכי דין

ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין פרסמה גילוי דעת בנושא "שימוש בבינה מלאכותית (AI) בעבודת עורכי הדין". הועדה הדגישה כי החליטה לתת את דעתה לנושא לנוכח התפתחותה המהירה של טכנולוגיית AI כדוגמת פלטפורמת ChatGPT הכרוכה בחשיפות אתיות של עורכי דין עקב השימוש בה כגון הפרת חובת סודיות, הפרת חובת נאמנות ומסירות, זליגת מידע פרטי וחסוי של הלקוח, ואי הסכמת הלקוח לשימוש זה.

גילוי הדעת סוקר את עמדת הועדה בכל הנוגע למצופה מעורכי הדין המשתמשים או העתידים להשתמש בטכנולוגיות AI. הועדה מדגישה כי לצד ניצול היתרונות הגלומים בשימוש בטכנולוגיה זו, "יש לעשות זאת באופן זהיר, תוך התעדכנות מתמדת בחולשות ובחוזקות של טכנולוגיות אלו בכלל, ובסוגיות אתיות העלולות להתעורר מעצם השימוש בהן בפרט".

אלה עיקרי הדברים –

  • עורכי הדין נדרשים לבדוק באופן פרטני את מהימנות המידע המוצג בפלט פלטפורמות ה- AI ולאשש אותו תוך מציאת אסמכתאות חיצוניות לאימות המידע מפני שפלט המידע המוצג עשוי להיות מוטה, מטעה, מפלה, ואינו עדכני.
  • עורכי הדין צריכים להשתמש בפלטפורמות AI רק לצורך שאילתות תיאורטיות או כלליות.
  • עורכי הדין נדרשים להימנע מהזנת המידע הבא לפלטפורמות AI -  מידע אישי המשויך או עשוי להיות משויך ללקוח כגון שם, כתובת, סימני מסחר, שותפים עסקיים, היסטוריה משפחתית ועוד; הזנת פרטים אישיים מתוך "המעגל השני" כגון טכנולוגיה, שירות, מודל עסקי, סיסמה וכדומה; הזנת מידע סודי של הלקוח, מידע החוסה תחת חיסיון לקוח או כזה שמוגן בזכויות יוצרים.
  • עורכי הדין נדרשים לנקוט בזהירות יתרה בעת אימוץ או פיתוח פלטפורמות AI פנים משרדיות, שכן עקב השימוש בהן עולה החשש לזליגת מידע לגורמים שונים שאינם אמורים להיחשף לו.
  • בעת השימוש בפלטפורמות AI פנים משרדיות, עורכי הדין צריכים לוודא כי ספקי פלטפורמות ה- AI החיצוניים מחויבים מבחינה חוזית ואפקטיבית לאיסור שיתופן עם גורמים חיצוניים, אלא אם ניתן להבטיח כי המידע לא יהיה מזוהה עם הלקוח או שניתן באופן בטוח להפריד את הרשאות הגישה למידע בין המשתמשים השונים.
  • עורכי הדין נדרשים לקבל את הסכמתו הכתובה והמפורשת של הלקוח לפני שימוש במידע האישי שלו בפלטפורמות AI. בהקשר זה, הועדה מדגישה כי אין להחתים את הלקוח על הסכמה כוללת וגורפת לשימוש זה, וכי הלקוח יוכל לבטל את הסכמתו בקלות.