ת"צ 47312-07-22 איתני נ' מייהריטאג' בע"מ

אולי יעניין אותך גם

פשרה בייצוגית נגד MyHeritage על חידוש אוטומטי של מנוייה (פסק-דין, מחוזי ת"א, השופטת נועה גרוסמן, 8.6.2025):

העובדות: בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית. המבקש השתמש בשירותים בתשלום של המשיבה בתחום הגנאלוגיה. המשיבה מספקת שירותים מקוונים לבניית אילנות יוחסין, שיתוף תמונות משפחתיות וחקירת ההיסטוריה המשפחתית. בבקשת האישור המבקש טען כי המשיבה, המשווקת מנוי בתשלום, מחדשת את המנוי בתום תקופתו, אוטומטית, ואינה מזכה לקוחות שמבקשים לבטל את המינוי לאחר החידוש, בניגוד לסעיף 13(א)(ג)(1) לחוק הגנת הצרכן. המבקש טען כי חידוש אוטומטי של הסכם צרכני אפשרי רק כשהצרכן הסכים לכך אקטיבית, בסמוך למועד סיום ההסכם. המשיבה טענה, בין היתר, לפורום לא נאות, וכן להתקיימות החריג בסעיף 13א(ד)(2) לחוק הגנת הצרכן. בעקבות הליך גישור, הגיעו הצדדים להסכם פשרה, מבלי להודות בטענות.

נפסק: התחייבויות המשיבה בהסדר כוללות פיצוי כספי לחברי הקבוצה לפי היקף השימוש שביצעו בפונקציות הזמינות רק למנוי בתשלום, וכן הסדרה עתידית שבאה לידי ביטוי בעדכון תנאי השימוש של המשיבה שחלים על משתמשים מישראל, בהם יובהר כי ההתקשרות עם המשיבה היא בגדר "עסקה מתמשכת בלתי קצובה", שהתשלום בה מתבצע בחיוב שנתי, בכפוף להוראות הדין. יובהר כי המנוי בתשלום של משתמש ישראלי ניתן לביטול בכל עת לפי דין, וכי משתמש כאמור ישלם את התמורה היחסית בעד המנוי עד לכניסת הביטול לתוקף, בהתאם להוראות הדין.

הסדר הפשרה ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, ולכן יש לאשרו ולתת לו תוקף של פס"ד. ההסדר כורך עמו לא רק פיצוי כספי ישיר לחברי הקבוצה, אלא גם שינוי ממשי ומהותי בסוג העסקה שבין המשיבה לבין חברי הקבוצה, כך שמעתה העסקה תהפוך לעסקה מתמשכת, שהתשלום בעדה מתבצע באמצעות חיוב שנתי. לאור ההסדרה חבר קבוצה יהיה רשאי להודיע על ביטולה של ההתקשרות בכל עת בכפוף לדין ותוך תשלום התמורה היחסית. שינוי זה בסוג העסקה שבין המשיבה לבין חברי הקבוצה מיטיב עמם ונותן מענה להפרות הנטענות שהועלו בבקשת האישור.

השינוי שערכה המשיבה אינו רק טרמינולוגי, בהגדרת העסקה עצמה. בוצע שינוי מהותי ומקיף באתר המשיבה, ביחס לכל שלבי ההתקשרות עמה, החל משלב המצגים המוצגים למשתמש ישראלי באתר, דרך שלב השיווק והליך רכישת המינוי, וכלה בשלבים שלאחר רכישת המנוי ולאורך חיי העסקה. המשיבה גם פנתה לכלל המשתמשים הישראלים בעלי מנוי בתשלום ויידעה אותם בדבר השינוי בתנאי השימוש, תוך משלוח הודעות מסודרות המבהירות כי ההתקשרות עמה היא עסקה מתמשכת וכי התשלום בעדה מתבצע בחיוב תקופתי שהוא בד"כ שנתי. הערכים שנקבעו לפיצוי הם משמעותיים. הסכומים לא יפורטו מטעמי חיסיון. אך מדובר בפיצוי כולל שהוא ראוי והוגן בנסיבות העניין. המלצת הצדדים לפיה הגמול יעמוד על 3% מסכום הפיצוי הכולל וכי שכר הטרחה יועמד על 18% בתוספת מע"מ, הם סבירים בנסיבות העניין.