ישראל: פייסבוק תשלם מיליונים כפשרה בייצוגית

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בת"א (השופט יצחק ענבר) אישר לאחרונה הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד הרשת החברתית פייסבוק. במסגרת הפשרה, תשלם פייסבוק סכום של 9 מיליון ש"ח וכן תשנה את האופן שבה היא מאפשרת לשגר הזמנות להצטרף לשירותיה. עילת התובענה הייצוגית היתה שיגור מסרונים והודעות דוא"ל הכוללים הזמנה להצטרף לרשת החברתית, שנשלחו לגולשים שאינם חברים בפייסבוק ושלא נתנו את הסכמתם לקבל ממנה דברי פרסומת. הפיצוי לא ישולם לגולשים במישרין, אלא בדרך של תרומה למלכ"רים הפועלים בישראל.

כחלק מהפשרה, תשלם פייסבוק גם את שכר טרחתם של באי-כוח התובעים הייצוגיים, בסך 2.3 מיליון ש"ח וכן גמול לתובעים הייצוגיים עצמם, בסך 169,000 ש"ח לכל אחד מהם. תשלום שכר הטרחה ייעשה בתשלומים, לאחר בדיקת ביהמ"ש את השלמת התחייבויותיה של פייסבוק לפי ההסכם.

פייסבוק טענה, בין היתר, כי ההודעות כלל לא נשלחו על-ידה, כי אם על-ידי משתמשי הרשת החברתית עצמם, על-מנת להזמין את מכריהם ואנשי הקשר שלהם להצטרף לרשת החברתית (באמצעות הכלי "מאתר החברים"). במסגרת ההסדר, התחייבה פייסבוק, בין היתר, כי תאפשר למשתמשים מישראל לבחור באופן פרטני למי מבין אנשי הקשר שלהם ברצונם לשלוח את ההזמנות (בנוסף לאפשרות לשלוח את ההזמנה לכל אנשי הקשר). בנוסף, התחייבה החברה כי בנוסף להזמנה, לא יישלחו למעלה מ-3 תזכורות להזמנה. כמו כן, התחייבה פייסבוק לאפשר למשתמשים השולחים את ההזמנות בדוא"ל להוסיף מלל אישי להזמנה ועוד. מקור: גלובס (מאת אלה לוי-וינריב). לעיון בפסק-הדין הכולל גם את תנאי הפשרה: ת"צ 58064-12-12 כהן ואח' נ' Facebook, Inc ואח'.