כשלון בהגנה על חופש הביטוי והפרטיות לענקי הטכנולוגיה

אולי יעניין אותך גם

פרויקט "דירוג זכויות דיגיטליות" חנך החודש דירוג ראשון מסוגו על אחריות ענקי אינטרנט ותקשורת בשמירה על חופש הביטוי והפרטיות של משתמשים. בראש הדירוג ניצבת גוגל, עם ציון מצטבר של "מספיק בקושי" (65 מתוך 100) ואילו אחרונה בדירוג היא mail.ru הרוסית (ציון מצטבר - 13). החברה הרוסית מספקת מגוון שירותים מקוונים כגון דוא"ל, רשת חברתית, מסרים מיידיים, סחר אלקטרוני ועוד.

לדברי עורכי הדירוג, הממצאים מבוססים על תהליכי בדיקה קפדניים שסקרו את מצב החברות בשלושה פרמטרים עיקריים: מחויבות החברה לערכי פרטיות וחופש הביטוי (כפי שבאה לידי ביטוי בהצהרות החברה ומעשיה); נוהגי החברה בעניין חופש הביטוי, הגבלות עליו ומנגנוני הסרת תכנים; נוהגי החברה בתחום פרטיות המשתמשים, לרבות היקף וטיב המידע האישי שנאסף ממשתמשים, השימוש בו, אבטחתו ומסירתו לאחרים (בין אם לצרכים מסחריים ובין אם בשל דרישה מאת רשויות מדינה).

ברשימה ניצבות גם יאהו!, מיקרוסופט וטוויטר שזכו לציונים 58, 56 ו-50 בהתאמה. פייסבוק קיבלה ציון כולל של 47 נקודות, ובמרכיב הפרטיות - 36. בקרב ספקי אינטרנט ותקשורת, וודאפון עומדת בראש הטבלה עם ציון כללי 54, ובקרבה אליה - AT&T עם ציון 50.

עורכי הדירוג הסבירו כי מטרתו להגביר את השקיפות כלפי הציבור, משקיעים, חוקרים, וקובעי מדיניות, לעודד חברות להגביר את ההגנה על זכויות הפרט ולזהות את המשוכות המשפטיות שמפריעות לחברות לעשות זאת.