נפסק: גוגל ספרים = שימוש הוגן

אולי יעניין אותך גם

פרוייקט סריקת הספרים המאסיבי של גוגל זכה לחותמת כשרות מבית המשפט הפדראלי לערעורים של ה- 2nd Circuit: בית המשפט פסק שהפרוייקט, במסגרתו סרקה גוגל מ- 2004 למעלה מ- 20,000,000 ספרים והיא מאפשרת לחפש בהם, חוסה תחת הגנת "שימוש הוגן" (Fair Use) בדין האמריקאי. ההגנה הועתקה כמעט ככתבה וכלשונה לחוק זכויות יוצרים הישראלי מ- 2007.

גוגל מנהלת את הפרוייקט בשיתוף עם ספריות בארצות-הברית שמוסרות לה את הספרים לסריקה. היא מאפשרת לחפש בטקסט המלא של הספרים ומציגה בתוצאותיה רק שלושה מקטעים בני 3 שורות מכל ספר.

בפסיקתו, בית המשפט לערעורים בניו-יורק מאשר את החלטת בית המשפט הפדרלי המחוזי בתיק זה מלפני כשנתיים, ומייחס חשיבות עליונה לשימוש הטרנסופרמטיבי שגוגל עושה בהעתיקה את היצירה ומפחית מחשיבותם של שיקולים אחרים בבחינת שימוש הוגן. בין השאר, העובדה שגוגל היא גוף מסחרי אינה משחקת לטובתה שכן חלק ניכר מהשימושים ההוגנים נעשים למטרות מסחריות. כיוצא בזה בית המשפט מבטל גם את חשיבות השיקול הבוחן את אופי היצירה (יצירה בדיונית תזכה להגנה רחבה יותר מיצירה עובדתית) ומוצא צידוק גם להעתקת הספרים במלואם (שאם לא כן אי אפשר היה לחפש בהם ביעילות).

מוקד ההחלטה הוא הטרנספורמציה בשימוש ביצירה באמצעות העתקתה: גוגל לא מעמידה אותה לרשות הכלל באופן שמהווה תחליף לרכישת הספר המקורי אלא מאפשרת למצוא מידע אודות הספר באמצעות פונקצית החיפוש וכלי אנליזה מתוחכמים שהיא מעמידה לרשות החוקרים. שימוש טרנספורמטיבי מסוג זה מקדם את מטרתם של דיני זכויות יוצרים {Authors Guild v. Google, Inc}. פסק הדין מצטרף להחלטה משפטית נוספת מהתקופה האחרונה בעניין פרויקט הספרים של גוגל, בה פסק בית משפט פדרלי בטקסס ששירות הספרים של גוגל חוסה תחת הגנות החוק האמריקאי המעניקות לספקי שירותים מקוונים חסינות מפני תביעות לפיצויים על הפרת זכויות בתוכן שהועלה על-ידי משתמשים.