אירופה: פורטל עשוי לשאת באחריות לטוקבקים משמיצים

אולי יעניין אותך גם

הרכב מורחב של שופטי בית המשפט האירופי לזכויות אדם (European Court of Human Rights - ECHR) פסק כי במקרים מסוימים יש הצדקה להטיל על אתר אינטרנט אחריות לטוקבקים דיבתיים שגולשים מפרסמים בו באופן אנונימי. פסק הדין ניתן במסגרת בקשה לדיון נוסף על פסק הדין של בית המשפט בנושא זה בשנת 2013 - שגם אז פסק כי אתרים חשופים לאחריות בגין פרסומים משמיצים בטוקבקים.

פסק הדין עסק בערעור שהגיש פורטל חדשות מאסטוניה על החלטת בתי המשפט במדינה לחייבו בפיצויים על פרסום טוקבקים משמיצים. הפורטל טען להגנתו שהתגוביות חוסות תחת הזכות לחופש הביטוי, הפוטרת אותו מאחריות. הפורטל גם טען להגבלת אחריותו מכוח הדירקטיבה האירופאית בנושא מסחר אלקטרוני, המקנה הגנות מסוימות לספקי שירותים מקוונים המהווים "צינור" טכני בלבד לתכנים שפרסמו אחרים.

בית המשפט לזכויות אדם קבע כי נסיבות המקרה מצדיקות הטלת אחריות על אתר החדשות, בשל "אופיין הקיצוני של התגוביות שלדעת בית המשפט עולות כדי דברי שטנה, והעובדה כי הן פורסמו באתר שמופעל בידי גורם מקצועי-מסחרי". פסיקת בית המשפט קובעת כי החלטת בית המשפט באסטוניה לא סותרת את הזכות החוקתית לחופש ביטוי ולכן אין עילה להתערב בה או לבטלה.

בית המשפט האירופי לזכויות אדם הסביר כי אחת ההצדקות להטלת אחריות על אתר החדשות היא מחדלו של האתר להפעיל אמצעים נאותים לסינון טוקבקים דיבתיים. פסק הדין של ה-ECHR עשוי להתנגש בעניין זה עם פסק הדין של ערכאה משפטית אחרת באיחוד - ה-ECJ - שפסק שמפעילי רשתות חברתיות לא חייבים לסנן תוכן מפר זכויות יוצרים.

מומחים הביעו חושש שפסק הדין של ה-ECHR יביא לאפקט מצנן על חופש הביטוי, משום שיגרום לאתרים לפעול לסינון יתר של תכני משתמשים בשל החשיפה המוגברת לאחריות משפטית. מקור: Ars Technica (מאת: גלין מודי).